Dzisiaj mamy: Środa, 8 Maj 2024

#Ecomersy Basic #116: Jak szybko należy wysyłać paczki w sklepie internetowym?

2024.04.26

W świecie e-commerce szybkość dostawy stała się kluczowym elementem sukcesu każdego sklepu internetowego. Klienci oczekują, że zamówienia będą docierały do nich niemal natychmiast, a dobre doświadczenie zakupowe często równa się z bezpiecznym, bezproblemowym, niezawodnym dowozem. W tym kontekście pytanie o to, kiedy należy wysyłać przesyłki, staje się dla przedsiębiorców niezwykle istotne. Czy powinni skupić się na maksymalnym przyspieszeniu procesu dostawy kosztem innych aspektów, czy może istnieje złoty środek, który sprawi, że zarówno kupujący, jak i właściciel sklepu internetowego, będą zadowoleni? Zobacz nasze porady!

Szybkość dostawy – czy naprawdę ma aż tak duże znaczenie?

Wielu z nas mogłoby się wydawać, że szybkość dostawy to ważny, ale nie fundamentalny czynnik w branży e-commerce. Okazuje się jednak, że ma on ogromne znaczenie – pokazują to różnego rodzaju badania i statystyki. Z raport „E-commerce w Polsce 2023” przygotowanego przez firmę Gemius wynika, że dostawa, która odbywa się w ciągu 12 godzin od złożenia zamówienia, motywuje do częstszych zakupów 83% ankietowanych, a szczególnie motywujące do zakupów online są darmowa dostawa z możliwością darmowego wniesienia i błyskawiczna dostawa do domu w tym samym dniu. Okazuje się też, że sporo osób (40%) jest skłonnych zrezygnować z zakupu, jeśli czas dostawy jest zbyt długi, a 66% klientów jest skłonnych zapłacić więcej za szybszą dostawę.

Oczekiwania klientów vs. możliwości e-sklepu – jak to pogodzić?

Otwierając własny sklep internetowy czy prowadząc małą firmę, musimy zdawać sobie sprawę, że nasze możliwości są ograniczone – większość e-przedsiębiorców nie może pozwolić sobie na tak szeroki wachlarz opcji dostawy czy tak szybką wysyłkę, jak firmy-giganty. Jak więc sprostać oczekiwaniom klientów, nie zrażając ich do siebie? Po pierwsze, umieść na swojej stronie (w widocznym, łatwym do znalezienia miejscu) klarowane informacje na temat czasu wysyłki. Warto zadbać o to, by nie przekraczał on 5 dni roboczych (a najlepiej 3 dni). Po drugie, zaproponuj swoim klientom przynajmniej kilka opcji dostawy i pozwól im wybrać tę najbardziej preferowaną. Po trzecie, współpracuj tylko ze sprawdzonymi firmami kurierskimi – w ten sposób unikniesz problemów wizerunkowych. Po czwarte, postaw na optymalizację i – w miarę możliwości – automatyzację procesu wysyłki.


Zobacz też: Usługi dla biznesu - znaczenie logistyki w Twojej firmie e-commerce


Jak zoptymalizować proces dostawy w e-sklepie?

Zanim zaczniesz optymalizować proces dostawy w swoim sklepie internetowym, określ najważniejsze cele. Co chcesz osiągnąć – skrócić czas dostawy, zmniejszyć koszty wysyłki, zwiększyć satysfakcję kupujących? Zastanów się, jakie są oczekiwania Twoich klientów i jakie opcje dostawy najczęściej wybierają. Przeanalizuj obecny proces dostawy, aby zidentyfikować obszary, które wymagają poprawy. Sprawdź, ile czasu zajmuje pakowanie oraz wysyłka zamówień, jakie są koszty i jak często dochodzi do błędów lub opóźnień. Spróbuj poddać automatyzacji powtarzalne zadania, takie jak drukowanie etykiet i generowanie faktur – istnieje wiele narzędzi i oprogramowań, które mogą Ci w tym pomóc.

Podsumowanie – szybkość wysyłki, obsługa klienta

Wszyscy wiemy, że e-klienci oczekują szybkiej i sprawnej obsługi, a czas dostawy jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na ich satysfakcję. Ekspresowa wysyłka paczek może pozytywnie wpłynąć na wizerunek sklepu internetowego, zwiększyć liczbę lojalnych klientów i przyczynić się do wzrostu sprzedaży. Pamiętaj jednak, że wiele e-sklepów nie oferuje błyskawicznej dostawy tego samego dnia, jednak zamyka się w 2-3 dniach roboczych, a to czas, do którego warto dążyć.

Polecamy