Czeski rynek e-commerce szansą dla polskich przedsiębiorców?
Czeski rynek e-commerce należy do jednego z najprężniej rozwijających się w Europie. Wiele polskich przedsiębiorców widzi w tym szansę. Sklepy internetowe w Czechach generują 13,5% sprzedaży w handlu detalicznym, a obroty na rynku e-commerce są wyższe o kilkanaście procent niż rok temu. Ich wartość pod koniec 2022 może osiągnąć nawet 222,8 mld koron (ok. 9 mld euro).
Sytuacja handlu e-commerce w Czechach
Handel online w Czechach – podobnie jak w Polsce – zyskał na popularności w czasie lockdownu. Według badań Eurostatu już ¾ klientów detalicznych w tym kraju kupuje przez Internet. Korzystają na tym również Polacy. Za przykład może posłużyć Oddział Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Pradze, który od 2018 roku obsłużył ponad 1,2 tys. polskich podmiotów. E-handel pozwala na ograniczenie kosztów, ale wymaga dobrego przygotowania i stworzenia strony internetowej w języku czeskim.
Eksport z Polski do Czech
Czechy są od dawna bardzo ważnym partnerem eksportowym dla Polski. W ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2022 roku wartość sprzedaży towarów z naszego kraju do Czech wyniosła 13 mld zł. Polacy eksportują przede wszystkim metale nieszlachetne, elementy elektrotechniki, odzież, kosmetyki czy artykuły spożywcze. W 2021 roku wartość eksportu gotowych produktów spożywczych przekroczyła 3,6 mld zł.
Wady i zalety
Dużą zaletą dla rodzimych sprzedawców jest także regularne osłabianie się złotego wobec korony czeskiej, która w ciągu kilku lat umocniła się o mniej więcej 30%. Warto jednak pamiętać, że polscy przedsiębiorcy mogą natrafić na różnego rodzaju przeszkody, takie jak bariera językowa czy lokalne przepisy czeskie.