Dzisiaj mamy: Wtorek, 28 Czerwiec 2022

Czeski rynek e-commerce szansą dla polskich przedsiębiorców?

2022.05.25

Czeski rynek e-commerce należy do jednego z najprężniej rozwijających się w Europie. Wiele polskich przedsiębiorców widzi w tym szansę. Sklepy internetowe w Czechach generują 13,5% sprzedaży w handlu detalicznym, a obroty na rynku e-commerce są wyższe o kilkanaście procent niż rok temu. Ich wartość pod koniec 2022 może osiągnąć nawet 222,8 mld koron (ok. 9 mld euro).

Sytuacja handlu e-commerce w Czechach

Handel online w Czechach – podobnie jak w Polsce – zyskał na popularności w czasie lockdownu. Według badań Eurostatu już ¾ klientów detalicznych w tym kraju kupuje przez Internet. Korzystają na tym również Polacy. Za przykład może posłużyć Oddział Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Pradze, który od 2018 roku obsłużył ponad 1,2 tys. polskich podmiotów. E-handel pozwala na ograniczenie kosztów, ale wymaga dobrego przygotowania i stworzenia strony internetowej w języku czeskim.

Eksport z Polski do Czech

Czechy są od dawna bardzo ważnym partnerem eksportowym dla Polski. W ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2022 roku wartość sprzedaży towarów z naszego kraju do Czech wyniosła 13 mld zł. Polacy eksportują przede wszystkim metale nieszlachetne, elementy elektrotechniki, odzież, kosmetyki czy artykuły spożywcze. W 2021 roku wartość eksportu gotowych produktów spożywczych przekroczyła 3,6 mld zł.

Wady i zalety

Dużą zaletą dla rodzimych sprzedawców jest także regularne osłabianie się złotego wobec korony czeskiej, która w ciągu kilku lat umocniła się o mniej więcej 30%. Warto jednak pamiętać, że polscy przedsiębiorcy mogą natrafić na różnego rodzaju przeszkody, takie jak bariera językowa czy lokalne przepisy czeskie.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #34: Polityka cenowa w sklepie internetowym. Jak ją opracować?

EcomersyBasic #34: Polityka cenowa w sklepie internetowym. Jak ją opracować?

2022.06.23
Polityka cenowa to zbiór reguł, jakimi kieruje się dana firma przy ustalaniu cen za produkty bądź usługi. W jej skład wchodzą następujące czynniki: koszty produkcji, wartość danego produktu czy usługi, zapotrzebowanie na ok
EcomersyBasic #33: 20 strategii marketingowych, dzieki którym wypromujesz markę

EcomersyBasic #33: 20 strategii marketingowych, dzieki którym wypromujesz markę

2022.06.17
Aby zbudować widoczność w sieci, niezbędne są konkretne działania marketingowe. W tym celu można wykorzystać rozmaite strategie. Najważniejsze jest to, by dopasować je do profilu swojej działalności i stworzyć konkretny plan. Nie można działać w ciemno – trzeba z góry wiedzieć, co chce się osiągnąć, a także jakimi środkami. Przygotowaliśmy...
EcomersyBasic #32: Jak skutecznie wspierać pozycjonowanie sklepu internetowego? Lista działań

EcomersyBasic #32: Jak skutecznie wspierać pozycjonowanie sklepu internetowego? Lista działań

2022.06.10
Sklep internetowy podobnie jak każdy biznes potrzebuje trafnego ruchu. Dobrze zaplanowane pozycjonowanie pozwoli na osiągnięcie zadowalających, a nawet doskonałych wyników. Odpowiedni dobór działań sprawi, że twój sklep internetowy wygeneruje wysoki poziom sprzedaży. Warto zastanowić się nad różnymi czynnikami, których być może nie ma w strategii SEO, a które w znaczący...
EcomersyBasic #31: Czym jest marketing mix?

EcomersyBasic #31: Czym jest marketing mix?

2022.06.03
Marketing mix to inaczej kompozycja marketingowa lub – w bardziej dosłownym tłumaczeniu – mieszanka marketingowa. Obejmuje zespół elementów, za pomocą których można oddziaływać na rynek. Najbardziej popularną koncepcją jest tzw. „4p”, czyli product (produkt), price (cena), place (miejsce) oraz promotion (promocja). Wszystkie te składniki są ze sobą ściśle powiązane.