Dzisiaj mamy: Środa, 7 Grudzień 2022

Czeski rynek e-commerce szansą dla polskich przedsiębiorców?

2022.05.25

Czeski rynek e-commerce należy do jednego z najprężniej rozwijających się w Europie. Wiele polskich przedsiębiorców widzi w tym szansę. Sklepy internetowe w Czechach generują 13,5% sprzedaży w handlu detalicznym, a obroty na rynku e-commerce są wyższe o kilkanaście procent niż rok temu. Ich wartość pod koniec 2022 może osiągnąć nawet 222,8 mld koron (ok. 9 mld euro).

Sytuacja handlu e-commerce w Czechach

Handel online w Czechach – podobnie jak w Polsce – zyskał na popularności w czasie lockdownu. Według badań Eurostatu już ¾ klientów detalicznych w tym kraju kupuje przez Internet. Korzystają na tym również Polacy. Za przykład może posłużyć Oddział Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Pradze, który od 2018 roku obsłużył ponad 1,2 tys. polskich podmiotów. E-handel pozwala na ograniczenie kosztów, ale wymaga dobrego przygotowania i stworzenia strony internetowej w języku czeskim.

Eksport z Polski do Czech

Czechy są od dawna bardzo ważnym partnerem eksportowym dla Polski. W ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2022 roku wartość sprzedaży towarów z naszego kraju do Czech wyniosła 13 mld zł. Polacy eksportują przede wszystkim metale nieszlachetne, elementy elektrotechniki, odzież, kosmetyki czy artykuły spożywcze. W 2021 roku wartość eksportu gotowych produktów spożywczych przekroczyła 3,6 mld zł.

Wady i zalety

Dużą zaletą dla rodzimych sprzedawców jest także regularne osłabianie się złotego wobec korony czeskiej, która w ciągu kilku lat umocniła się o mniej więcej 30%. Warto jednak pamiętać, że polscy przedsiębiorcy mogą natrafić na różnego rodzaju przeszkody, takie jak bariera językowa czy lokalne przepisy czeskie.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

2022.12.02
Na wyniki sprzedaży w sklepie internetowym wpływ ma bardzo wiele czynników. To nie tylko kwestia skuteczności kampanii, cen czy asortymentu. To również nie tylko sprawa SEO, o której w ramach cyklu Ecomersy Basic wspominaliśmy już wielokrotnie. Klienci rezygnują z zakupów w e-sklepie z rozmaitych powodów, a wiele z nich to...
#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

2022.11.25
Sprzedaż w sklepie internetowym to nie tylko kampanie Google Ads czy Facebook Ads. Warto wykorzystywać także inne możliwości. To takie działania, które zwiększają widoczność marki, pomagają zdobyć nowych klientów i utrzymać tych, których już masz. Czy wiesz, jakie to sposoby?
#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

2022.11.18
W czasie ogólnoświatowego lockdownu okazało się, że sama sprzedaż stacjonarna może nie wystarczyć, aby utrzymać się na rynku. Coraz więcej osób zaczęło więc myśleć o przeniesieniu się do Internetu. Kiedy pandemia nieco ustała, część klientów postanowiła wrócić do tradycyjnych form robienia zakupów, a branża e-commerce odnotowała pewne spadki. Wynika z...
#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

2022.11.04
Komunikacja z klientami to jeden z najważniejszych elementów promocji. Bardzo często wykorzystywaną drogą kontaktu jest e-mail marketing, który obejmuje nie tylko newslettery, ale również tzw. maile transakcyjne. Użytkownicy otrzymują je w momencie założenia konta, a także po złożeniu zamówienia lub kiedy przesyłka zostanie wysłana. Jak wykorzystać wiadomości z potwierdzeniem zamówienia...