Dzisiaj mamy: Środa, 7 Czerwiec 2023

AR w branży modowej, czyli koncepcja rozszerzonej rzeczywistości

2021.12.23

Rzeczywistość rozszerzona, w skrócie AR (ang. „augmented reality”), jest połączeniem świata rzeczywistego z wirtualnym. W tym kontekście często można usłyszeć określenie „metaverse”, czyli – najprościej mówiąc – internetowy świat przeniesiony do trzeciego wymiaru (3D). W jego ramach mieści się zarówno AR, jak i VR („virtual reality”, związane z mediami cyfrowymi). Coraz więcej marek angażuje się w tworzenie tego typu technologii w swoich kampaniach reklamowych.

Marka CCC z technologią AR

Rozszerzona rzeczywistość zdobyła ogromną popularność w 2016 roku, kiedy dla użytkowników smartfonów stała się dostępna aplikacja Pokemon GO. Gra cieszyła się zainteresowaniem na całym świecie i sprawiła, że wiele osób zapoznało się z koncepcją AR, nawet o tym nie wiedząc. Niedawno firma CCC zdecydowała się na tego typu kampanię. Ken Kelleher, amerykański rzeźbiarz, stworzył postać o imieniu FUZZY, którego zadaniem miała być pomoc klientom. Asystent został wyposażony w zindywidualizowany zasób słownictwa, ruchy taneczne oraz unikatowy charakter.


Przeczytaj też: Content w butiku odzieżowym, czyli jak zadbać o treści w e-sklepie


Pozytywny wpływ technologii 3D

FUZZY idealnie wpasował się w obecnie panujące trendy. Wirtualny doradca zdecydowanie przyciągnął uwagę konsumentów. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Threekit, 60% internetowych konsumentów twierdzi, że technologie związane z AR mogą mieć pozytywny wpływ na ich decyzje zakupowe. Rozszerzona rzeczywistość wiąże się ze zwiększoną konwersją (nawet o 94%!). Oprócz tego, jest zgodna z proekologicznymi trendami – znacząco zmniejsza liczbę zwrotów.

Metaverse na rynku modowym

Potencjał metaverse coraz częściej wykorzystuje branża modowa. Niedawno pisaliśmy o wirtualnej wystawie zorganizowanej przez markę Manolo Blahnik, teraz o asystencie CCC. Technologia ta może służyć nie tylko wizualizacji produktów, pozwala również przeżyć coś nowego i zapaść w pamięć odbiorców. Wystarczy tylko wspomnieć o popularności awatarów na Instagramie, które funkcjonują jako influencerzy. Jeżeli chodzi o rynek obuwniczy, AR powoli przestaje być zaskoczeniem. Coraz więcej marek wdraża nowoczesne rozwiązania, cieszące się dobrym PR-em i wskaźnikiem rentowności (ROI). Dom mody Gucci pozwala swoim klientom mierzyć obuwie w rozszerzonej rzeczywistości i nabywać digitalowe pary. We współpracy ze Snapchatem powstała wirtualna przymierzalnia, z zasięgiem na poziomie 18,9 mln.

AR w branży odzieżowej

Firmy odzieżowe mogą w świecie wirtualnym prezentować swoje kolekcje. Właściwie całą promocję da się przenieść do metaverse. Z nowoczesnej technologii już korzystają najwięksi: grupa PVH albo marka Under Armour. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku tej branży sprawa jest nieco bardziej skomplikowana niż przy sprzedaży obuwia. Warunkiem koniecznym staje się projektowanie cyfrowych kolekcji lub wirtualnych odpowiedników rzeczywistych ubrań, co wiąże się z koniecznością zatrudnienia specjalisty od projektowania 3D. Wiadomo jednak, że będzie to udana inwestycja.

Dla większości AR to wciąż odległa przyszłość

Obecnie na polskim rynku funkcjonuje startup WEARFITS, oferujący wirtualne przymierzalnie, a także sklep internetowy 4F. Całkiem niedawno kampanię związaną z AR stworzyła marka H&M, Puma czy też Louis Vuitton. Trzeba mieć jednak na względzie, że mnóstwo marek musi mierzyć się z barierami technologicznymi. Dla przykładu, digitalizacja jednego produktu odzieżowego trwa nawet 8 godzin. Minie jeszcze bardzo dużo czasu, zanim mniejsze firmy będą mogły sobie pozwolić na rozszerzoną rzeczywistość.

Źródło zdjęcia: materiały prasowe

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #80: Retargeting w e-commerce. Czym jest? Dlaczego warto o nim wiedzieć?

EcomersyBasic #80: Retargeting w e-commerce. Czym jest? Dlaczego warto o nim wiedzieć?

2023.06.02
Wiele osób odwiedzających Twój sklep internetowy nie finalizuje swojego zakupu, przerywającym tym samym cały proces. Dzieje się tak z różnych powodów – złożenie zamówienia często wymaga głębszego zastanowienia. Warto jednak wiedzieć, że istnieją sposoby, by skłonić potencjalnego klienta do powrotu na Twoją stronę. Niektóre z tych działań nazywamy retargetingiem. Zaintrygowany?...
EcomersyBasic#79: Piksel Facebooka. Czym jest, jak go zainstalować?

EcomersyBasic#79: Piksel Facebooka. Czym jest, jak go zainstalować?

2023.05.26
Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, prawdopodobnie reklamujesz go w mediach społecznościowych – głównie na Facebooku, gdzie można uruchamiać liczne kampanie promocyjne. Bardzo ważnym elementem tego typu kampanii jest tzw. piksel Facebooka. Nazwa ta brzmi trochę enigmatycznie, jednak wszystko Ci wyjaśnimy – każda osoba mająca biznes online powinna co nieco o...
EcomersyBasic #77: Wideo w social ads. Co zrobić, by było skuteczne?

EcomersyBasic #77: Wideo w social ads. Co zrobić, by było skuteczne?

2023.05.12
W dzisiejszym świecie większość firm stara się eksplorować video marketing, czyli działania reklamowe oparte na tworzeniu krótszych i dłuższych filmików. Popularność tej strategii gwałtownie wzrosła, gdy Tik Tok stał się numerem jeden wśród serwisów społecznościowych. Kreatywne połączenie obrazu i dźwięku przyciąga uwagę większości odbiorców. Warto jednak wiedzieć, że atrakcyjne, a...
EcomersyBasic #76: Jak tworzyć skuteczne treści do reklam w social mediach?

EcomersyBasic #76: Jak tworzyć skuteczne treści do reklam w social mediach?

2023.05.05
W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie prowadzenie biznesu bez firmowych profili w mediach społecznościowych. Wśród tego typu portali ciągle dominuje Facebook, jednak Instagram depcze mu po piętach, a na podium wspina się również Tik Tok, który od kilku lat podbija świat social mediów. Chcesz, by Twoje treści reklamowe zyskały na...