Dzisiaj mamy: Niedziela, 2 Październik 2022

AR w branży modowej, czyli koncepcja rozszerzonej rzeczywistości

2021.12.23

Rzeczywistość rozszerzona, w skrócie AR (ang. „augmented reality”), jest połączeniem świata rzeczywistego z wirtualnym. W tym kontekście często można usłyszeć określenie „metaverse”, czyli – najprościej mówiąc – internetowy świat przeniesiony do trzeciego wymiaru (3D). W jego ramach mieści się zarówno AR, jak i VR („virtual reality”, związane z mediami cyfrowymi). Coraz więcej marek angażuje się w tworzenie tego typu technologii w swoich kampaniach reklamowych.

Marka CCC z technologią AR

Rozszerzona rzeczywistość zdobyła ogromną popularność w 2016 roku, kiedy dla użytkowników smartfonów stała się dostępna aplikacja Pokemon GO. Gra cieszyła się zainteresowaniem na całym świecie i sprawiła, że wiele osób zapoznało się z koncepcją AR, nawet o tym nie wiedząc. Niedawno firma CCC zdecydowała się na tego typu kampanię. Ken Kelleher, amerykański rzeźbiarz, stworzył postać o imieniu FUZZY, którego zadaniem miała być pomoc klientom. Asystent został wyposażony w zindywidualizowany zasób słownictwa, ruchy taneczne oraz unikatowy charakter.


Przeczytaj też: Content w butiku odzieżowym, czyli jak zadbać o treści w e-sklepie


Pozytywny wpływ technologii 3D

FUZZY idealnie wpasował się w obecnie panujące trendy. Wirtualny doradca zdecydowanie przyciągnął uwagę konsumentów. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Threekit, 60% internetowych konsumentów twierdzi, że technologie związane z AR mogą mieć pozytywny wpływ na ich decyzje zakupowe. Rozszerzona rzeczywistość wiąże się ze zwiększoną konwersją (nawet o 94%!). Oprócz tego, jest zgodna z proekologicznymi trendami – znacząco zmniejsza liczbę zwrotów.

Metaverse na rynku modowym

Potencjał metaverse coraz częściej wykorzystuje branża modowa. Niedawno pisaliśmy o wirtualnej wystawie zorganizowanej przez markę Manolo Blahnik, teraz o asystencie CCC. Technologia ta może służyć nie tylko wizualizacji produktów, pozwala również przeżyć coś nowego i zapaść w pamięć odbiorców. Wystarczy tylko wspomnieć o popularności awatarów na Instagramie, które funkcjonują jako influencerzy. Jeżeli chodzi o rynek obuwniczy, AR powoli przestaje być zaskoczeniem. Coraz więcej marek wdraża nowoczesne rozwiązania, cieszące się dobrym PR-em i wskaźnikiem rentowności (ROI). Dom mody Gucci pozwala swoim klientom mierzyć obuwie w rozszerzonej rzeczywistości i nabywać digitalowe pary. We współpracy ze Snapchatem powstała wirtualna przymierzalnia, z zasięgiem na poziomie 18,9 mln.

AR w branży odzieżowej

Firmy odzieżowe mogą w świecie wirtualnym prezentować swoje kolekcje. Właściwie całą promocję da się przenieść do metaverse. Z nowoczesnej technologii już korzystają najwięksi: grupa PVH albo marka Under Armour. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku tej branży sprawa jest nieco bardziej skomplikowana niż przy sprzedaży obuwia. Warunkiem koniecznym staje się projektowanie cyfrowych kolekcji lub wirtualnych odpowiedników rzeczywistych ubrań, co wiąże się z koniecznością zatrudnienia specjalisty od projektowania 3D. Wiadomo jednak, że będzie to udana inwestycja.

Dla większości AR to wciąż odległa przyszłość

Obecnie na polskim rynku funkcjonuje startup WEARFITS, oferujący wirtualne przymierzalnie, a także sklep internetowy 4F. Całkiem niedawno kampanię związaną z AR stworzyła marka H&M, Puma czy też Louis Vuitton. Trzeba mieć jednak na względzie, że mnóstwo marek musi mierzyć się z barierami technologicznymi. Dla przykładu, digitalizacja jednego produktu odzieżowego trwa nawet 8 godzin. Minie jeszcze bardzo dużo czasu, zanim mniejsze firmy będą mogły sobie pozwolić na rozszerzoną rzeczywistość.

Źródło zdjęcia: materiały prasowe

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...