Dzisiaj mamy: Niedziela, 3 Sierpień 2025

Amazon upraszcza system ocen sprzedawców. Co to oznacza w praktyce?

2025.08.01

Już 4 sierpnia 2025 roku Amazon wprowadzi istotną zmianę w systemie oceniania sprzedawców. Od tego dnia klienci będą mogli oceniać sprzedawców wyłącznie za pomocą gwiazdek – bez konieczności dodawania komentarza. Choć na pierwszy rzut oka zmiana może wydawać się drobna, budzi spore emocje wśród sprzedających. Dlaczego? Ponieważ może wpłynąć na ich wiarygodność i bezpieczeństwo – również w przypadku polskich sprzedawców działających na platformie.

Tylko gwiazdki, bez słów

Nowy system oceniania sprzedawców na platformie Amazon ma być – w teorii – bardziej przejrzysty i uproszczony. Po dokonaniu zakupu klient będzie mógł po prostu kliknąć jedną z pięciu gwiazdek i… to wszystko. Dodanie komentarza nadal będzie możliwe, ale stanie się całkowicie opcjonalne. Amazon argumentuje tę zmianę chęcią zwiększenia liczby opinii – według platformy wielu klientów rezygnuje z oceniania, ponieważ pisanie komentarzy zajmuje zbyt dużo czasu. A większa liczba ocen, nawet bez opisu, ma ułatwić innym użytkownikom podejmowanie trafnych decyzji zakupowych.

Milczący klient, bezradny sprzedawca

Do tej pory jeśli klient wystawił negatywną ocenę wraz z komentarzem sprzedawca miał możliwość odwołania się od takiej opinii. Wystarczyło wykazać, że komentarz narusza zasady serwisu, np. odnosi się do samego produktu, a nie do obsługi zamówienia czy dostawy. W takiej sytuacji Amazon mógł usunąć opinię. Od sierpnia sytuacja się zmieni: jeśli klient wystawi jedynie ocenę w postaci gwiazdek – bez komentarza – sprzedawca nie będzie miał możliwości odwołania się. Amazon usunie przy takich ocenach przycisk „Odwołaj się”, pozostawiając jedynie opcję zgłoszenia naruszenia zasad. Problem w tym, że bez treści komentarza trudno będzie cokolwiek udowodnić.

Sprzedawcy obawiają się zmian

Na Amazonie każda ocena wpływa na tzw. wskaźnik jakości konta. Im więcej negatywnych opinii, tym mniejsze szanse na zdobycie Buy Boxa, czyli najlepiej widocznego miejsca sprzedaży przy produkcie. W skrajnych przypadkach niska jakość konta może skutkować zawieszeniem sprzedaży. Nic więc dziwnego, że zapowiedziane zmiany wywołały poruszenie wśród sprzedawców. Na amerykańskim forum Amazona pojawiło się mnóstwo krytyki – sprzedawcy zwracają uwagę, że wiele negatywnych ocen udało się usunąć właśnie dzięki obecności komentarza, który pozwalał wskazać np. winę Amazona.

Polecamy