Dzisiaj mamy: Wtorek, 23 Kwiecień 2024

Zwyczaje zakupowe Polaków w okresie świątecznym – najnowsze badanie Klarny

2023.11.29

Z najnowszego badania przeprowadzonego przez fintech Klarna wynika, że najwięcej Polaków kupuje prezenty w połowie listopada i na początku grudnia. Blisko połowa polskich konsumentów (49%) już zaczęła poszukiwania idealnego upominku, a zaledwie 1% planuje pozostawić zakupy na ostatnią chwilę.

Zakupy nie w ostatniej chwili

Polacy robią świąteczne zakupy wcześniej, ponieważ chcą uniknąć stresu związanego z zakupami last minute (63%), skorzystać z wyprzedaży i atrakcyjnych ofert (50%) i mieć pewność, że produkty będą dostępne (46%), a dostawa nie będzie opóźniona (41%). Konsumenci starannie planują, jaką kwotę chcą przeznaczyć na prezenty. Najwięcej badanych zamierza wydać między 400 a 800 zł (19%), z czego najdroższe upominki trafią do dzieci (36%), rodziców (28%) oraz matek i wnuków (11%). 5% Polaków deklaruje, że całkowicie zrezygnuje z tegorocznych zakupów: z powodu braku środków finansowych (30%), niepraktykowania tego zwyczaju (37%) lub z uwagi na chęć zaoszczędzenia pieniędzy (12%).

Inspiracje i prezenty w formie przeżyć

Przy wyborze prezentów większość z nas polega na własnych pomysłach (48%) radzi się osoby, którą chce obdarować (41%) bądź pyta rodzinę i przyjaciół (33%). Z kolei 23% respondentów czerpie inspiracje z mediów społecznościowych – Millenialsi korzystają w tym celu z Facebooka (70%), pokolenie Z – z Instagrama (70%), Tik-Toka (59%) i z YouTube’a (50%). Coraz bardziej popularne stają się prezenty w formie przeżyć – połowa ankietowanych daje tego typu upominki, a 70% chciałoby takie dostać. Wśród najbardziej pożądanych atrakcji znajdują się bilety do teatru lub kina (44%), wizyta w SPA (37%), nocleg w luksusowym hotelu (33%), voucher do restauracji (30%) i kurs związany z zainteresowaniami (23%).

Polecamy