Wzrost sprzedaży na platformie Answear – podsumowanie 2021 roku
Answear, znana platforma z odzieżą, osiągnęła w zeszłym roku rekordowe wyniki sprzedaży, które wzrosły o 66,6% – do 721,2 mln zł. Zysk netto wzrósł do 22,9 mln zł. Firma odnotowała 157,8 mln wizyt, z czego aż 78,6% z urządzeń mobilnych. Marka jest obecna w 10 krajach, a w 2022 roku zamierza rozszerzyć swoją działalność o przynajmniej jedno państwo.
Szybszy rozwój niż zakładano
Według sprawozdawczości MSSF przychody ze sprzedaży firmy Answear wzrosły o 66,9 proc. rdr do 683,5 mln zł. Została zwiększona oferta produktowa (głównie w segmencie marek premium oraz średniej półki cenowej) – z 87 tys. (grudzień 2020) do 145 tys. (grudzień 2021). Zaplanowany na 2-3 lata rozwój miał miejsce w ciągu jednego roku.
Coraz większa popularność wersji mobilnej
W 2021 z platformy Answear korzystało 1,525 mln aktywnych klientów. Rok wcześniej liczba ta wynosiła 1,153 mln. W samym czwartym kwartale odwiedzili oni stronę internetową 51,2 mln razy. Użytkownicy bardzo często korzystali w tym celu ze smartfonów i tabletów (78,6% w całym 2021, 80,8% w czwartym kwartale). Dla porównania, w 2020 roku było to 73,3%.
Marka własna i kampanie reklamowe
Platforma od niedawna oferuje swoim odwiedzającym produkty home&living. Konsekwentnie rozwijana była też marka własna – Answear_Lab, która posiada obecnie 10 tys. produktów. W zestawieniu z 2020, ich sprzedaż wzrosła w ubiegłym roku o 43%. Przeprowadzone zostały też trzy duże kampanie marketingowe obejmujące TV i formy video. Ich zasięg objął wszystkie rynki. Dostęp do platformy zyskali też mieszkańcy Grecji, Chorwacji oraz Cypru. Answear działa również na terenie Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Ukrainy.
Co z Ukrainą?
Zysk EBITDA firmy zwiększył się o 53,5 rdr – do 46,3 mln zł. Plany budżetowe na 2022 rok obejmują niższe marże, przede wszystkim ze względu na sytuację w Ukrainie i wzrost kursu walut. W ubiegłym roku właśnie ten kraj odpowiadał za ok. 16,7 proc. łącznej sprzedaży spółki. Wiadomo również, że wojna spowodowała zmianę w nastrojach i postawach konsumenckich. Answear zapowiada jednak chęć powrotu na ukraiński rynek, gdy tylko stanie się to możliwe.
źródło zdjęcia: https://answear.com/