Visa Mobile Payments Study 2022 – wyniki badania, dotyczącego mobile w e-commerce
Visa, światowy lider płatności cyfrowych, podzielił się wynikami badania Visa CEE Mobile Payments Study 2022, które objęło ankietowanych z ośmiu krajów: Polski, Czech, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Słowacji, Słowenii i Chorwacji. Zostało przeprowadzone przez firmę badawczą Kantar, metodą CAWI, na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (18-65 lat) w każdym z tych państw. Miało to miejsce w październiku 2022 roku.
Zakupy mobilne coraz popularniejsze
Głównym wniosek, który płynie z raportu, jest następujący: coraz więcej konsumentów robi zakupy za pośrednictwem smartfonów. 79% polskich klientów korzysta z tych urządzeń podczas szukania interesujących ich produktów i usług, a 65% składa zamówienia za ich pośrednictwem. Z kolei 71% Polaków i Polek używa smartfonów, aby opłacić swoje zakupy. Podobnie jest w przypadku osób z Chorwacji (72%), Słowacji (72%), Bułgarii (74%) oraz Rumunii (aż 81%). Polscy konsumenci wybierają smartfony głównie ze względu na szybkość (51%) oraz wygodę (55%).
Aplikacje mobilne
Respondenci z Polski chętnie korzystają z aplikacji mobilnych i zapisują w nich dane ze swoich kart płatniczych. Mowa tutaj o aplikacjach związanych z transportem (29%), podróżowaniem (23%), zamawianiem jedzenia (25%) oraz platformami streamingowymi (26%). 67% osób w wieku 18-24 podpięło kartę do przynajmniej jednej aplikacji mobilnej. Jeszcze częściej decydują się na to Rumuni (82%), Słowacy (80%) i Węgrzy (76%) z tej grupy wiekowej.
Czego się obawiamy?
Płacenie smartfonem metodą zbliżeniową stało się popularne wśród polskich konsumentów ze względu na szybkość (61%) i wygodę (64%). 23% osób korzystających z wirtualnego portfela używa tradycyjnej karty jedynie raz w miesiącu lub rzadziej. 76% zdaje sobie sprawę, że płacenie telefonem jest możliwe i potrafi wskazać chociaż jedno tego typu rozwiązanie. Respondenci wskazują na bezpieczeństwo tej metody (40% w przypadku płatności w sklepie, 27% w przypadku zakupów w sieci). Spora grupa osób natomiast obawia się właśnie o bezpieczeństwo (48% w przypadku płatności w sklepie, 32% w przypadku zakupów online). 21% z kolei uważa, że skonfigurowanie płatności mobilnych sprawiłoby im trudności.