UOKiK bierze się za influencerów
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ostatnim czasie zaczął się uważniej przyglądać działaniom influencerów. Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, zapowiedział, że Urząd zamierza uporządkować rynek treści sponsorowanych w mediach społecznościowych. Chodzi przede wszystkim o kryptoreklamy i promowanie tzw. scamu
Zarzuty wobec wpływowych twórców internetowych
Na początku Urząd miał się przyjrzeć nieoznaczanym współpracom. Ostrzeżenia przyniosły skutek – wielu twórców internetowych zaczęło wyraźnie informować, kiedy post jest sponsorowany. Teraz UOKiK sprawdza zaangażowanie influencerów w promowanie scamu, czyli działań celowo wprowadzających w błąd. Bywa nawet, że reklamują oni produkty, które mogą zagrażać zdrowiu. Scam można zgłaszać do Urzędu poprzez email: scam@uokik.gov.pl.
Działania podjęte przez Urząd
Karol „Friz” Wiśniewski, jeden z najpopularniejszych influencerów, niedawno otrzymał list z prośbą o przedstawienie wszystkich umów, jakie zawarł w 2021 roku. Lider Ekipy i jego spółka byli już oskarżani o przemycanie reklam w swoich klipach. Warto pamiętać, że w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów Urząd może nałożyć karę do 50 mln euro. Teraz twórcom internetowym grożą kary za brak współpracy w toku postępowania: niektórzy z nich nie odpowiedzieli na korespondencję. Chodzi o Marcina Dubiela (MD), Julię Kuczyńską (Maffashion), Marka Kruszela (Kruszwil) oraz Marlenę Sojkę (Marley).