Styczeń 2024 a sprzedaż detaliczna – dane GUS. Sytuacja e-commerce
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w styczniu 2024 roku była wyższa niż przed rokiem o 3,0% (wobec wzrostu o 0,1% w styczniu 2023). W porównaniu z grudniem 2023 odnotowano spadek sprzedaży detalicznej o 19,5%. Jak to wygląda w przypadku e-commerce?
Wzrosty w sprzedaży online
W styczniu 2024 roku w porównaniu ze styczniem 2023 zarejestrowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 11,0%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” wzrósł w styczniu 2024 w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 8,3% do 8,8%. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży online zwiększenie udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 21,5% przed rokiem do 27,2%), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 22,9% do 26,3%). Udział jednostek zaklasyfikowanych do grupy „meble, rtv, agd” nie uległ zmianie i wyniósł 18,7%.
Porównanie ze styczniem 2023
W styczniu 2024 roku znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem w 2023 roku zarejestrowały podmioty z grup: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 22,0%), „pozostałe” (o 18,9%), „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 13,1%). Przedsiębiorstwa handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek o 0,6%. Spadek raportowały również jednostki sprzedające tekstylia, odzież, obuwie (o 24,7%) oraz meble, rtv, agd (o 16,8%).