Dzisiaj mamy: Poniedziałek, 7 Październik 2024

Sprzedaż detaliczna zwalnia – jednak nie wszędzie. Znamy dane GUS

2023.03.24

Z danych GUS wynika, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2023 roku była niższa niż rok wcześniej o 5% (wobec wzrostu o 8,1% w lutym 2022). W porównaniu ze styczniem br. odnotowano spadek sprzedaży detalicznej o 3,6%. Z kolei w okresie styczeń-luty 2023 sprzedaż zmniejszyła się o 1,9% rdr. (wobec wzrostu o 9% w analogicznych miesiącach 2022 roku).

Luty 2023 a luty 2023

W lutym 2023 roku największy spadek sprzedaży detalicznej w cenach stałych – w porównaniu z lutym 2022 – zarejestrowały jednostki handlujące paliwami stałymi, ciekłymi, gazowymi (o 26,2% wobec wzrostu o 22,1% przed rokiem). Sprzedaż zmalała również w następujących grupach: „pozostałe” (o 12,3%), „meble, rtv, agd” (o 10,3%), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 8,9%), „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 4,6%). Wzrost sprzedaży odnotowały podmioty zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (o 9,9%), „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 7,5%) oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 2,7%).

Porównanie ze styczniem 2023

W porównaniu ze styczniem br. w lutym 2023 roku zarejestrowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej online (w cenach bieżących) o 1,7%. Udział sprzedaży internetowej w sprzedaży ogółem zwiększył się z 8,3% w styczniu do 8,7% w lutym. Wzrosty raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 22,9% przed miesiącem do 26,3%), „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 21,5% do 22,1%). Z kolei spadki odnotowały jednostki z kategorii „meble, rtv, agd” (z 18,7% do 17,9%).

GUS
Polecamy