Dzisiaj mamy: Czwartek, 25 Kwiecień 2024

Sprzedaż detaliczna w styczniu 2023. Raport GUS

2023.02.22

Z danych udostępnionych przez Główny Urząd Statystyczny możemy się dowiedzieć, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w styczniu 2023 roku była niższa niż rok wcześniej o 0,3% (przy wzroście o 10,6% w styczniu 2022 roku). W porównaniu z grudniem 2022 odnotowano zmniejszenie sprzedaży detalicznej o 23,1%.

Zestawienie ze styczniem 2022

W omawianym okresie największy spadek sprzedaży detalicznej w cenach stałych rdr. zarejestrowały jednostki handlujące paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (-12,3% wobec spadku o 2,2% w styczniu 2022). Sprzedaż zmniejszyła się też w następujących kategoriach: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (-8,6%), „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (-1,7%), „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (-1,7%) oraz „pozostałe” (-1,0%). Z kolei największy wzrost sprzedaży odnotowały podmioty z grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (+15,7%).

Porównanie z grudniem 2022 – sprzedaż online

W styczniu 2023 roku zaobserwowano niższą wartość sprzedaży detalicznej online w cenach bieżących niż w grudniu 2022 (-32,7%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się z 9,5% w grudniu 2022 do 8,3% w styczniu 2023. Spadki zarejestrowały przedsiębiorstwa z następujących kategorii: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 27,5% przed miesiącem do 22,9%), „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 18,9% do 18,7%). Wzrost udziału odnotowały z kolei jednostki z grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 19,7% do 21,5%).

GUS
Polecamy