Sprzedaż detaliczna w październiku 2023 – wzrosty w e-commerce
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2023 roku była wyższa niż przed rokiem o 2,8% (wobec wzrostu o 0,7% w październiku 2022). W porównaniu z wrześniem 2023 odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej o 3,2%. W okresie styczeń-październik 2023 sprzedaż zmalała rdr. o 2,6% (w 2022 roku był to wzrost o 6,0%). W październiku zarejestrowano także wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących – o 13,4%.
Porównanie do października 2022
W październiku 2023 roku największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku odnotowały podmioty sprzedające paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 16,7% wobec spadku o 20,5% przed rokiem). Wzrost sprzedaży zaobserwowano także w przedsiębiorstwach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 12,3%) oraz farmaceutykami, kosmetykami, sprzętem ortopedycznym (o 2,3%). Znaczny spadek sprzedaży zarejestrowały natomiast jednostki z grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 11,1%), „meble, rtv, agd” (o 10,9%) i „pozostałe” (o 8,8%). Przedsiębiorstwa handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi raportowały spadek o 0,8%.
Sprzedaż przez Internet
Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” wzrósł z 8,3% we wrześniu 2023 roku do 9,0% w październiku br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży online wzrost udziału odnotowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 17,8% przed miesiącem do 19,9%), „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 15,6% do 17,1%), a także „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 24,3% do 24,8%). Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2023 była o 2,1% wyższa w porównaniu z wrześniem br.