Dzisiaj mamy: Sobota, 27 Kwiecień 2024

Sprzedaż detaliczna w październiku 2022. Raport GUS

2022.11.24

W październiku 2022 roku sprzedaż detaliczna w cenach stałych zwiększyła się o 0,7% w porównaniu z analogicznym okresem w 2021 (wobec wzrostu o 6,9% w październiku ubiegłego roku). W zestawieniu z wrześniem br. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej o 0,3%. W miesiącach od stycznia do października 2022 sprzedaż zwiększyła się o 6% rdr (w 2021 wzrosła o 7,4%).

Wzrosty i spadki w porównaniu z październikiem 2021

W październiku br. największy wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych (w porównaniu z październikiem 2021) zarejestrowały jednostki handlujące tekstyliami, odzieżą i obuwiem (14,3% wzrostu wobec 29,3% wzrostu przed rokiem). Sprzedaż zwiększyła się także wśród firm należących do następujących kategorii: „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 8,4%), „pozostałe” (o 5,6%), „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 2,4%). Z kolei największy spadek odnotowały podmioty sprzedające paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 20,5%).

Wzrosty i spadki w porównaniu z wrześniem 2022

W październiku 2022 roku – w porównaniu z wrześniem br. – zarejestrowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 0,7%), natomiast udział sprzedaży online w sprzedaży ogółem spadł z 9,7% we wrześniu do 9,5% w październiku br. Spadki odnotowały przede wszystkim przedsiębiorstwa z kategorii „meble, rtv, agd” (z 17,6% we wrześniu do 16,6% w październiku). Nieznaczny wzrost udziału zaobserwowano w grupach: prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 25,6% do 26,0%) oraz „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 22,6% do 22,7%). Podsumowując, sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2022 roku była o 1,3% niższa niż we wrześniu br.

GUS
Polecamy