Sprzedaż detaliczna w marcu 2025 – najważniejsze wnioski
W marcu 2025 roku sprzedaż detaliczna w cenach stałych była o 0,3% niższa niż w analogicznym miesiącu poprzedniego roku (dla porównania – w marcu 2024 odnotowano wzrost o 6,1%). W ujęciu miesięcznym, czyli względem lutego 2025, sprzedaż detaliczna wzrosła o 14,3%, natomiast w okresie od stycznia do marca 2025 r zarejestrowano wzrost sprzedaży o 1,4% rdr., a w tym samym okresie 2024 roku wzrost wyniósł 5,0%.
Wzrosty w e-commerce – branża odzieżowa w czołówce
Marzec 2025 przyniósł 13,1-procentowy wzrost sprzedaży detalicznej online w cenach bieżących w porównaniu z tym samym miesiącem poprzedniego roku. Udział sprzedaży internetowej w łącznej sprzedaży detalicznej zwiększył się z 8,0% do 9,0%. Wśród grup towarów, w których sprzedaż przez Internet odgrywa istotną rolę, największy wzrost udziału odnotowano w kategoriach „tekstylia, odzież, obuwie” – z 23,0% do 27,2%, oraz „meble, RTV, AGD” – z 17,1% do 17,9%. Z kolei spadek udziału sprzedaży internetowej wystąpił w grupie „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” – z 23,3% do 19,9%.
Spadki sprzedażowe
W marcu 2025 spadek sprzedaży detalicznej w cenach stałych względem marca 2024 odnotowano w kilku kluczowych kategoriach towarowych o dużym udziale w sprzedaży ogółem. Największy spadek wystąpił w grupie „pozostałe” – o 12,2%, a także w kategoriach: „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” – o 9,4% oraz „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” – o 0,1%. Z kolei wzrost sprzedaży w skali roku zaobserwowano w grupach: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” – o 18,4%, „meble, RTV, AGD” – o 12,9%, „tekstylia, odzież, obuwie” – o 6,7%, „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” – o 5,0% oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” – o 1,0%.