Dzisiaj mamy: Czwartek, 18 Kwiecień 2024

Sprzedaż detaliczna w grudniu 2023 i spadki w e-commerce. Znamy dane GUS

2024.01.23

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w grudniu 2023 roku była niższa niż przed rokiem o 2,3% (wobec wzrostu o 0,2% w grudniu 2022 r). W porównaniu z listopadem 2023 odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej o 11,0%, z kolei w okresie styczeń-grudzień 2023 sprzedaż zmalała o 2,7% rdr. (w 2022 roku był to wzrost o 5,0%).

Porównanie do grudnia 2022

W grudniu 2023 znaczny spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku zarejestrowały podmioty z grup: „meble, rtv, agd” (o 11,0%) oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 8,3%). Przedsiębiorstwa handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek o 3,6%. Spośród prezentowanych grup wzrost odnotowały jednostki sprzedające pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 10,2%) oraz farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 2,2%).

Udział sprzedaży przez Internet

W grudniu 2023 w porównaniu z listopadem tego samego roku odnotowano niższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 11,0%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się z 11,7% w listopadzie 2023 do 9,4% w grudniu. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży online spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 24,5% przed miesiącem do 17,3%), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 30,9% do 26,2%) i „meble, rtv, agd” (z 20,8% do 17,8%).

GUS
Polecamy