Dzisiaj mamy: Sobota, 1 Październik 2022

Spółka Vinted z ponad 5-milionową karą finansową od UOKiK

2022.05.10

fot. Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Litewska spółka Vinted otrzymała od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów karę w wysokości 5 mln zł. Postępowanie rozpoczęło się już w zeszłym roku i dotyczyło braku informacji o warunkach odblokowania pieniędzy ze sprzedaży oraz braku informacji o sposobie zakupu bez ponoszenia opłaty za „Ochronę Kupującego”.

Co zarzuca się grupie Vinted?

Z komunikatu wynika, że zarówno do UOKiK, jak i do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wpłynęło wiele skarg na platformę sprzedażową vinted.pl. Prezes Tomasz Chróstny twierdzi, że brak przejrzystych informacji godził w zbiorowe interesy konsumentów i mógł przyczyniać się do ponoszenia przez nich strat finansowych. Działania litewskiej spółki zostały także poddane analizie przez CPCN (sieci współpracy organów państw europejskich).

Skargi od sprzedających

Skargi od sprzedających dotyczyły przede wszystkim tego, że dostęp do zarobionych pieniędzy może wymagać dodatkowych metod zweryfikowania tożsamości, o czym odbiorcy nie pozostali poinformowani w należyty sposób. W kwietniu 2022 spółka wprowadziła istotne zmiany na swojej platformie, co przyczyniło się do obniżenia kary. Ważne komunikaty pojawiły się w regulaminie i przy zakładaniu e-portfela. Zaktualizowane zostały też informacje zawarte w Centrum Pomocy.

Skargi od kupujących

Z kolei skargi od kupujących wiązały się z brakiem informacji na temat tego, jak zrezygnować z „Ochrony Kupującego”. Wybranie opcji „kup teraz” oznacza automatyczne naliczenie opłaty, która wynosi 2,9 zł plus 5% ceny. Spółka wciąż nie zrezygnowała z tej praktyki, dlatego UOKiK nakazał w swojej decyzji jej zaniechanie. Łącznie grupa musi zapłacić 5 360 447 zł i poinformować o decyzji oraz zakwestionowanych elementach w swoim serwisie i na Facebooku.

Źródło: https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=18513

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...