Dzisiaj mamy: Niedziela, 26 Marzec 2023

Spółka Vinted z ponad 5-milionową karą finansową od UOKiK

2022.05.10

fot. Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Litewska spółka Vinted otrzymała od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów karę w wysokości 5 mln zł. Postępowanie rozpoczęło się już w zeszłym roku i dotyczyło braku informacji o warunkach odblokowania pieniędzy ze sprzedaży oraz braku informacji o sposobie zakupu bez ponoszenia opłaty za „Ochronę Kupującego”.

Co zarzuca się grupie Vinted?

Z komunikatu wynika, że zarówno do UOKiK, jak i do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wpłynęło wiele skarg na platformę sprzedażową vinted.pl. Prezes Tomasz Chróstny twierdzi, że brak przejrzystych informacji godził w zbiorowe interesy konsumentów i mógł przyczyniać się do ponoszenia przez nich strat finansowych. Działania litewskiej spółki zostały także poddane analizie przez CPCN (sieci współpracy organów państw europejskich).

Skargi od sprzedających

Skargi od sprzedających dotyczyły przede wszystkim tego, że dostęp do zarobionych pieniędzy może wymagać dodatkowych metod zweryfikowania tożsamości, o czym odbiorcy nie pozostali poinformowani w należyty sposób. W kwietniu 2022 spółka wprowadziła istotne zmiany na swojej platformie, co przyczyniło się do obniżenia kary. Ważne komunikaty pojawiły się w regulaminie i przy zakładaniu e-portfela. Zaktualizowane zostały też informacje zawarte w Centrum Pomocy.

Skargi od kupujących

Z kolei skargi od kupujących wiązały się z brakiem informacji na temat tego, jak zrezygnować z „Ochrony Kupującego”. Wybranie opcji „kup teraz” oznacza automatyczne naliczenie opłaty, która wynosi 2,9 zł plus 5% ceny. Spółka wciąż nie zrezygnowała z tej praktyki, dlatego UOKiK nakazał w swojej decyzji jej zaniechanie. Łącznie grupa musi zapłacić 5 360 447 zł i poinformować o decyzji oraz zakwestionowanych elementach w swoim serwisie i na Facebooku.

Źródło: https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=18513

Polecamy
Ecomersy basic
Ecomersy Basic #70: Czym jest strategia komunikacyjna marki?

Ecomersy Basic #70: Czym jest strategia komunikacyjna marki?

2023.03.24
Sposób, w jaki komunikujemy się z naszymi odbiorcami, ma ogromny wpływ na wizerunek marki. Dlatego właśnie strategia komunikacyjna jest równie istotna, co biznesplan. To naprawdę rozległe określenie, które kryje w sobie mnóstwo elementów. W dzisiejszym artykule postaramy się nakreślić najważniejsze kwestie związane z tworzeniem takiej strategii i wykorzystywaniem jej do...
EcomersyBasic #69: Jak dbać o dobre opinie o sklepie internetowym?

EcomersyBasic #69: Jak dbać o dobre opinie o sklepie internetowym?

2023.03.17
E-commerce w Polsce rozwija się prężnie, co oznacza, że sklepów internetowych cały czas przybywa. Klienci muszą więc znajdować sposoby, by wybrać odpowiednie miejsce na zrobienie zakupów online. Skąd wiadomo, że dany e-sklep spełni ich oczekiwania? Internauci często kierują się opiniami innych osób – poprzednich konsumentów, którzy wcześniej byli na ich...
EcomersyBasic #68: SXO - więcej niż SEO

EcomersyBasic #68: SXO - więcej niż SEO

2023.03.10
Właściciele sklepów internetowych i wszystkie osoby związane z e-commerce doskonale zdają sobie sprawę, że świat marketingu online stale się zmienia. W branży zaczynają dominować nowe trendy i strategie, wprowadzane są coraz nowocześniejsze narzędzia. Wszystko po to, by odpowiedzieć na aktualne potrzeby i wymagania konsumentów. Większa liczba odwiedzających stronę przekłada się...
EcomersyBasic #67: Jak zmniejszyć liczbę zapytań o zwroty w sklepie internetowym?

EcomersyBasic #67: Jak zmniejszyć liczbę zapytań o zwroty w sklepie internetowym?

2023.03.03
Aby sklep internetowy mógł działać jak dobrze naoliwiona maszyna, powinniśmy zadbać o każdy aspekt jego funkcjonowania. Na pewno zdajesz sobie sprawę, jak duże znaczenie dla klientów ma polityka zwrotów. Istnieje wiele metod, które pozwalają na usprawnienie całego procesu. Bardzo ważne jest to, aby klient posiadał jasne informacje na temat oddawania...