Dzisiaj mamy: Niedziela, 22 Maj 2022

Spółka Vinted z ponad 5-milionową karą finansową od UOKiK

Wtorek, 10 Maj 2022

fot. Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Litewska spółka Vinted otrzymała od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów karę w wysokości 5 mln zł. Postępowanie rozpoczęło się już w zeszłym roku i dotyczyło braku informacji o warunkach odblokowania pieniędzy ze sprzedaży oraz braku informacji o sposobie zakupu bez ponoszenia opłaty za „Ochronę Kupującego”.

Co zarzuca się grupie Vinted?

Z komunikatu wynika, że zarówno do UOKiK, jak i do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wpłynęło wiele skarg na platformę sprzedażową vinted.pl. Prezes Tomasz Chróstny twierdzi, że brak przejrzystych informacji godził w zbiorowe interesy konsumentów i mógł przyczyniać się do ponoszenia przez nich strat finansowych. Działania litewskiej spółki zostały także poddane analizie przez CPCN (sieci współpracy organów państw europejskich).

Skargi od sprzedających

Skargi od sprzedających dotyczyły przede wszystkim tego, że dostęp do zarobionych pieniędzy może wymagać dodatkowych metod zweryfikowania tożsamości, o czym odbiorcy nie pozostali poinformowani w należyty sposób. W kwietniu 2022 spółka wprowadziła istotne zmiany na swojej platformie, co przyczyniło się do obniżenia kary. Ważne komunikaty pojawiły się w regulaminie i przy zakładaniu e-portfela. Zaktualizowane zostały też informacje zawarte w Centrum Pomocy.

Skargi od kupujących

Z kolei skargi od kupujących wiązały się z brakiem informacji na temat tego, jak zrezygnować z „Ochrony Kupującego”. Wybranie opcji „kup teraz” oznacza automatyczne naliczenie opłaty, która wynosi 2,9 zł plus 5% ceny. Spółka wciąż nie zrezygnowała z tej praktyki, dlatego UOKiK nakazał w swojej decyzji jej zaniechanie. Łącznie grupa musi zapłacić 5 360 447 zł i poinformować o decyzji oraz zakwestionowanych elementach w swoim serwisie i na Facebooku.

Źródło: https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=18513

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

Piątek, 20 Maj 2022
Prowadząc własny biznes e-commerce, z pewnością nieustannie wcielasz się w różne role: sprzedawcy, copywritera, marketera, fotografa, grafika czy osoby od social mediów. Zwłaszcza te ostatnie mogą sprawiać nieco kłopotu, jeśli nigdy wcześniej się tym nie zajmowałeś. Jest to jednak część biznesu, której nie warto lekceważyć – social media mogą być...
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...