Ranking Ceneo w 2023 roku – najważniejsze tendencje wśród e-kupujących
Według jednego z najstarszych rankingów sprzedawców internetowych w Polsce – Rankingu Zaufanych Sklepów od Ceneo – w 2023 roku zmieniły się ceny oraz popularność poszczególnych kategorii produktowych w e-commerce. Cały czas ewoluuje sposób podejmowania decyzji zakupowych, w tym dokonywania płatności, wyboru sposobu dostawy czy korzystania z narzędzi AI. Czego jeszcze możemy dowiedzieć się z rankingu?
Kto najczęściej kupuje online?
Zgodnie z raportem Ceneo najliczniejszą grupę kupujących online stanowią osoby w wieku 35-44 lata. Wśród e-konsumentów przeważają kobiety (54%). Najpopularniejszą formą dostawy w 2023 roku była przesyłka kurierska – za jej pośrednictwem wysłano 52,6% paczek. 40,2% przesyłek kierowanych było do punktów. Najczęściej wybieraną formą płatności była szybka płatność (60%), a następnie płatność przy odbiorze (1/4 badanych).
Co kupujemy w Internecie?
Od kilku lat coraz chętniej robimy zakupy za pośrednictwem urządzeń mobilnych – w 2023 roku ich udział w zakupach online stanowił 63%. Najwięcej zamówień dokonywanych jest na początku tygodnia. Jeżeli chodzi o kategorie zakupowe, do najczęściej wybieranych należą: budowa i remont, zdrowie oraz dom i wnętrze, które łącznie generują 28% wszystkich odsłon. Jeżeli chodzi o sztuczną inteligencję, 76,2% kupujących jeszcze nie korzysta z tego rozwiązania podczas zakupów online, a 6% bierze pod uwagę takie narzędzia przy zakupach do 50%.
AI wśród sprzedawców i pokolenie silver
Sprzedawcy korzystają z nowej technologii chętniej niż kupujący – używają jej przy tworzeniu opisów ofert (47,9%), przy tworzeniu treści do komunikacji z klientami (17%) i jako chatbota (9,1%). Udział pokolenia silver (osób 55+) w zakupach online wzrósł od 2019 roku o 8 punktów procentowych i obecnie wynosi 21,3%. Z silver generation 12,6% kupujących to kobiety, a 8,7% mężczyźni.
Źródło grafik: https://info.ceneo.pl/
Pełny raport i Ranking znajduje się tutaj: https://www.ceneo.pl/wydarzenia/ranking-zaufanych-sklepow