Problem e-handlu – duża liczba zwrotów
Handel internetowy wiąże się z licznymi zwrotami. Z raportu „Polacy na e-zakupach 2021”, sporządzonego przez Santander Consumer Bank, wynika, że ponad połowa badanych przynajmniej raz zwróciła produkt zamówiony online. Przeważnie są to ubrania, obuwie oraz elektronika.
Kto najczęściej odsyła produkty i dlaczego?
Najczęściej wskazywanymi przyczynami zwrotu okazały się niewłaściwie wymiary (55,6%), niezgodność towaru z opisem (12,4%) i wady fabryczne (prawie 12%). 8,7% ankietowanych przyznaje, że zwróciło przesyłkę kilkanaście razy, natomiast 43,4% – że nigdy im się to nie zdarzyło. Osoby, które zazwyczaj odsyłają produkty, to mieszkańcy dużych miast (powyżej 250 tys. mieszkańców). Najrzadziej robią to starsi (w wieku 60-69 lat i powyżej 70). W takich ośrodkach miejskich, jak Warszawa, Kraków czy Wrocław zwroty są dużo łatwiejsze niż w małych miasteczkach czy na wsiach. Liczy się także poziom zarobków, jako że odsyłanie towarów nie zawsze jest darmowe.
Co najczęściej oddajemy?
Polacy w większości przypadków oddają ubrania (56,2% badanych) oraz obuwie (38,8%), co może się wiązać z niezgodnością rozmiarów w różnych sklepach. Na kolejnym miejscu znajduje się elektronika (16,4%), sprzęt AGD (8,2%), narzędzia (7,9%) i zabawki (5,5%). Produkty odsyłają najczęściej kobiety (71%). Mniej niż 3% badanych dokonuje nieprzemyślanych zakupów i z tego powodu decyduje się na zwrot produktów.