Powakacyjny BaseLinker Index – widoczne spadki w e-commerce
Pierwszy powakacyjny odczyt BaseLinker Index już się ukazał. Wynika z niego, że po sierpniowym szczycie w branży e-commerce doszło do lekkiego spadku. Narzędzie to służy do regularnego mierzenia aktualnej kondycji polskiej branży e-handlu.
Porównanie września i sierpnia 2023
We wrześniu 2023 wartość wskaźnika BaseLinker Index wyniosła 121 punktów (wartość wyjściowa to 100 punktów), a w sierpniu br. – 125 punktów. Widzimy więc lekki spadek. Z kolei w ujęciu rok do roku można zauważyć poprawę – we wrześniu 2022 indeks równał się 115 punktów. Sprzedaż elektroniczna we wrześniu br. była wyższa od tej przed rokiem o 5,1% – mówimy tutaj o 3,6-procentowym wzroście liczby zamówień oraz 1,4-procentowym wzroście średniej wartości zamówienia. W porównaniu do danych z sierpnia br. widoczny jest spadek o 2,7%. Na ten wynik składa się zmniejszenie liczby zamówień (o 2,5%) oraz spadek średniej wartości koszyka zamówień (z 195,5 zł w sierpniu do 195,0 zł we wrześniu).
Sprzedaż polska i zagraniczna
Wrześniowe spadki są m.in. efektem słabszej sprzedaży w kategorii „dziecko” – tak wysoki wynik w sierpniu był związany z przygotowaniami do rozpoczęcia nowego roku szkolnego. Zauważalne są również spadki w kategorii „sport i rekreacja”, co jest związane z końcem sezonu wakacyjnego. Dane z września 2023 roku ukazują zwiększenie sprzedaży cross-border – wartość wygenerowana przez polskie e-sklepy wzrosła o 18,5% w ujęciu rok do roku, czyli siedmiokrotnie więcej niż sprzedaż krajowa, która zwiększyła się o 2,7%.