OLX podsumowuje rok 2022. 4,5 miliona użytkowników
Marka OLX podzieliła się podsumowaniem roku 2022, dzięki któremu mogliśmy dowiedzieć się, że największy serwis ogłoszeniowy w Polsce zwrócił się w stronę racjonalnych i przemyślanych zakupów – ze względu na sytuację w kraju i rosnącą inflację. O czym jeszcze warto wspomnieć?
Jakie przedmioty najbardziej interesowały kupujących na OLX?
Kategorie związane z dobrami codziennego użytku na OLX każdego dnia odwiedzało 2,2 miliona unikalnych użytkowników. Z kolei sprzedawcy dodali do tych kategorii ponad 72 miliony ogłoszeń, co oznacza, że – statystycznie – każdego dnia w serwisie pojawiało się niemal 200 tys. nowych ofert. Kupujący najczęściej wyszukiwali następujące przedmioty: smartfony Apple, drewno kominkowe, drobny sprzęt AGD oraz konsole. W ostatnim kwartale gwałtowny wzrost odnotowała kategoria „Ogrzewanie”. Ponad 100 tys. razy miesięcznie wpisywane były hasła: „pellet”, „ekogroszek” czy wcześniej wspomniane „drewno kominkowe”. Wraz z początkiem zimy użytkownicy poszukiwali ubrań dla najmłodszych, przede wszystkim kombinezonów (ponad 90 tys. wyszukiwań w miesiącu) oraz spodni narciarskich (najpewniej na nadchodzące ferie). Kupujący przeglądali również LEGO, zabawki popularnych marek i „Kuchnię dla dzieci”. Wiosną wielu użytkowników poszukiwało trampolin.
Wzrost sprzedaży i popularne kategorie
W 2022 roku ogłoszenia na platformie dodało 4,5 miliona użytkowników. Najwięcej ofert trafiło do dwóch kategorii: „Dla dzieci” i „Moda”. Najwyższe wzrosty od strony podażowej odnotowały kategorie będące obecnie częścią „Zdrowia i urody” (ponad 20% więcej rdr.), a także następujące kategorie: „Dom i ogród” oraz „Sport i hobby” (11% więcej rdr. w obu przypadkach). W ubiegłym roku najczęściej wystawianymi na OLX przedmiotami były: sukienki, podręczniki szkolne, kurtki, spodnie i gry na konsolę. Oprócz tego, warto wspomnieć, że przedmioty ze statusem „używane” stanowią obecnie 2/3 wszystkich nowo dodawanych ogłoszeń na platformie. Najwięcej z nich znajduje się w następujących kategoriach: „Muzyka i edukacja” (80%), „Dla dzieci” (77%), „Elektronika” (75%) oraz „Moda” (prawie 60%).
Pakiet Ochronny
Bardzo dużym powodzeniem w 2022 roku cieszyła się niedawno wprowadzona usługa, czyli Przesyłka OLX – w jej ramach transakcje są objęte specjalnym Pakietem Ochronnym, który zabezpiecza wpłacone pieniądze w przypadku oszustwa (dostarczenia pustej paczki albo zapakowania innego przedmiotu niż w opisie). Liczba takich transakcji zwiększyła się w 2022 roku o 1/3 w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Z kolei liczba sprzedawców wzrosła o ¼. Największy udział w sprzedaży miały następujące kategorie: „Dla dzieci” i „Moda”. Największe wzrosty można było jednak zaobserwować w kategoriach: „Dom i ogród” (+144%), „Sport i hobby” (+91%) i „Elektronika” (+71%). Średnia wartość zakupionego przedmiotu z tych kategorii zwiększyła się o ponad 30% rdr.