Oceń funkcjonowanie swojego sklepu internetowego za pomocą KPI
KPI (ang. Key Performance Indicators), czyli wskaźniki efektywności, pomogą Ci zweryfikować, czy Twój biznes sprawnie prosperuje. Jest to sprawdzone narzędzie, które wykorzystuje się w różnych gałęziach gospodarki. Warto je stosować również w branży e-commerce. Dlaczego? Ponieważ warto kontrolować rozwój swojej firmy i w razie potrzeby wprowadzać konieczne zmiany. Zobacz, co składa się na KPI.
Konkretne wskaźniki efektywności
Zwróć uwagę na ważne wskaźniki efektywności: realny zysk, liczbę odwiedzin, konwersję, liczbę porzuceń koszyka, liczbę wizyt z poziomu smartfonów, wartość zamówień, koszt potrzebny do tego, by wygenerować pojedynczą wizytę. Opiszemy pokrótce każdy z nich.
Realny zysk, a nie tylko przychód
Jest to marża brutto: kwota, która pozostaje przedsiębiorcy po opłaceniu wszystkich kosztów. W kosztach tych mieszczą się wszystkie dodatkowe wydatki.
Rzeczywista liczba odwiedzin
Wiadomo, że liczba odwiedzin przekłada się na realny zysk. Zobacz, skąd przychodzą Twoi klienci: czy trafiają do Ciebie poprzez newsletter, media społecznościowe, wyszukiwarkę?
Konwersja – czym jest?
Konwersja natomiast to relacja liczby zakupów do liczby odwiedzin – Twoim celem jest nie tylko przyciągnięcie klientów, ale również skłonienie ich do dokonania zakupu. Pomocna w jego osiągnięciu może stać się optymalizacja strony, intuicyjne menu czy operatorzy płatności.
Problem porzucania koszyka
Jeżeli zaś Twoi klienci porzucają koszyki, istnieją sposoby, aby zachęcić ich do finalizacji zamówienia. Są to m.in. przypomnienia mailowe czy kampanie remarketingowe.
Wizyty z urządzeń mobilnych
Dbaj również o to, by Twoja strona wyglądała przejrzyście na smarftonach i tabletach, na których coraz częściej przegląda się produkty.
Jaką wartość mają zamówienia?
Wartość zamówień wiąże się z tym, czy klienci są zainteresowani jedynie pojedynczymi przedmiotami, czy poświęcają więcej czasu na zapoznanie się z ofertą. Zachęć ich do większych zakupów poprzez rabaty czy darmową dostawę od konkretnej kwoty.
Dokładny koszt każdych odwiedzin
Wreszcie, przyjrzyj się współczynnikowi ROI (Return on Investment), który ułatwi Ci określenie kosztu potrzebnego do wygenerowania pojedynczej wizyty.
Mamy nadzieję, że wskaźniki efektywności okażą się rzeczywiście przydatne i pozwolą na poprawę funkcjonowania Twojego biznesu. Pierwszym krokiem zawsze powinno być rozeznanie i właściwa ocena sytuacji.