Dzisiaj mamy: Czwartek, 21 Listopad 2024

Nawyki zakupowe polskich e-konsumentów w 2024 roku – badanie SAMOSEO

2024.06.18

SAMOSEO – agencja marketingowa z Gdańska – przeprowadziła badanie ankietowe w 10 największych miastach Polski, weryfikując m.in. temat nawyków e-zakupowych Polaków. Jego celem było sprawdzenie, ile Polacy wydają na zakupy w Internecie w skali miesiąca, jak często kupują w sieci, jakie kategorie produktów wybierają najczęściej oraz czego obawiają się najbardziej podczas zakupów internetowych. Znamy najważniejsze wnioski z badania!

Ile Polacy wydają na zakupy w Internecie?

Z badania „Nawyki e-zakupowe Polaków. Raport 2024” przeprowadzonego przez SAMOSEO wynika, że 41,7% Polaków wydaje na zakupy w Internecie w skali miesiąca 1000 zł lub więcej. Katowice zajmują pierwsze miejsce w dwóch rankingach: miast, w których najwięcej mieszkańców wydaje średnio powyżej 1000 zł miesięcznie (12,6%) oraz miast, w których najwięcej mieszkańców kupuje w Internecie co najmniej kilka razy w miesiącu (14,1%). Nieco ponad 3/4 Polaków wydało jednorazowo na jeden produkt 1500 zł lub więcej (76,3%), a aż 65,9% mężczyzn deklaruje, że wydało jednorazowo na jeden produkt 3000 zł i więcej (w porównaniu do 48,4% kobiet). 75,8% Polaków kupuje w Internecie co najmniej kilka razy w miesiącu, z kolei grupą, która najczęściej robi zakupy online (co najmniej kilka razy w tygodniu), są osoby w wieku od 30 do 39 lat (40,3%).

Najczęściej wybierane kategorie

Jeżeli chodzi o upodobania zakupowe Polaków i ich preferencje, konsumenci najczęściej zamawiają w Internecie produkty z kategorii elektronika/sprzęty RTV/AGD (13,8%). Na drugim miejscu znalazły się produkty z kategorii zdrowie i uroda (12,1%), a na trzecim książki (10,8%). Okazuje się również, że dla badanych ważne jest zdanie innych: 90,2% Polaków zwraca uwagę na opinie w Internecie (z czego 19,7% czasami), a aż 95,9% osób w wieku 18-29 lat, robiąc zakupy w Internecie, kieruje się recenzjami użytkowników (z czego 10,9% czasami). Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo zakupów w sieci, 29% Polaków zostało oszukanych podczas zakupów w Internecie. Ofiarą internetowych oszustów najczęściej padają osoby powyżej 60. roku życia (37%).

Polecamy