Kolejne sukcesy Allegro. Znamy najważniejsze wskaźniki finansowe
Wzrost rentowności Grupy Allegro przerósł oczekiwania, a GMV rośnie szybciej niż sprzedaż detaliczna. Firma kontynuuje międzynarodową ekspansję platformy – zaledwie pół roku od startu Allegro.cz jest już numerem dwa pod względem ruchu w czeskim e-commerce. Pierwsi klienci korzystają już z Allegro.sk na Słowacji, gdzie marketplace niedługo wystartuje.
GMV i liczba aktywnych kupujących
Wartość sprzedaży brutto (GMV) z działalności Allegro w Polsce wzrosła w 2023 roku o 11% rdr. do 54,8 mld zł, przewyższając dynamikę sprzedaży detalicznej. W czwartym kwartale GMV zwiększyło się o 8.5% rdr. Przychody z działalności w Polsce zwiększyły się o 19,7% rdr. do prawie 8 mld zł w ubiegłym roku. W samym ostatnim kwartale roku przychody w Polsce wzrosły o 18.4%. Liczba aktywnych kupujących na Allegro w Polsce zwiększyła się siódmy kwartał z rzędu, osiągając poziom 14,6 mln na koniec 2023 roku. Średnia wartość GMV na aktywnego kupującego/kupującą wzrosła o 6,4% rdr. do 3 739 zł rocznie w czwartym kwartale.
Zysk EBITDA i marża GMV
Zwyżkujące przychody przy nieustannej kontroli kosztów przełożyły się na wzrost skorygowanego zysku EBITDA z działalności w Polsce o 28% rdr. do prawie 3 mld zł w 2023 roku, z czego prawie jedna trzecia została wygenerowana w czwartym kwartale, kiedy to skorygowany zysk EBITDA zwiększył się również o 28% rdr. do 905,7 mln zł. Marża GMV zwiększyła się dzięki temu do 5,4% w całym 2023 roku, osiągając poziom 5,8% w czwartym kwartale. Wartość pożyczek udzielonych przez Allegro Pay wzrosła w czwartym kwartale o 43% rdr. do ponad 2,6 mld zł, a w całym roku zwiększyła się o połowę do 6,7 mld zł.