Klienci sklepów internetowych wolą Paczkomaty
Popularność Paczkomatów stale rośnie. Zjawisko to można było obserwować od kilku lat, jednak pandemia sprawiła, że zamówienia do automatów całkowicie zdominowały rynek e-handlu. W kwietniu 2021 r. 89% respondentów badanych przez Kantar wybiera właśnie Paczkomaty.
Jakie formy dostawy wybierają klienci?
Największą popularnością cieszą się Paczkomaty, do których przesyłki zamawia aż dziewięciu na dziesięciu badanych. Nieco mniej chętnie korzystamy z usług firm kurierskich. Na trzecim miejscu natomiast znajdują się przesyłki pocztowe, które docierają do domów mniej niż połowy osób kupujących w sieci. Respondenci wskazali, że najważniejszymi czynnikami decydującymi o wyborze formy przesyłki są szybkość i bezproblemowość.
Wato przyjrzeć się również danym dotyczącym nadawania przesyłek przez osoby prywatne. Jeszcze do niedawna w tym sektorze dominowała przesyłka pocztowa, która obecnie również ustępuje Paczkomatom. O wiele łatwiej zapakować print do kartonu, nadać paczkę w aplikacji i zanieść do automatu, niż oczekiwać na poczcie i wypełniać etykiety – zwłaszcza w dobie covidowych obostrzeń.
Dynamiczny rozwój Paczkomatów – czy to dobrze dla e-commerce?
Korzystanie z Paczkomatów jest wygodne. Przesyłki są dostarczane bardzo szybko, a ceny dostaw są stosunkowo niskie. Klienci coraz chętniej korzystają z automatów na paczki, a InPost rośnie w siłę. Co ciekawe, ten trend wcale nie jest w pełni korzystny trend dla właścicieli e-sklepów. Przesyłki kurierskie, w których dostawca ma kontakt z kupującym, mogą stać się elementem, który już po powrocie handlu stacjonarnego zatrzyma klientów przy zakupach w Internecie. Wykazały to m.in. badania Gemius z 2020, gdzie ankietowali wskazali przesyłkę kurierską jako najbardziej motywującą metodę wysyłki.