Jakie ubrania kupują Polacy? Wnioski z raportu Kondo&Partners Consulting
Cena, jakość i trwałość to czynniki zakupowe, które mają dla Polaków największe znaczenie, z kolei ekologia nie wpływa na ich decyzje w znaczący sposób. Najchętniej wybierane marki to m.in. Sinsay, H&M, 4F i Reserved – tak wynika z raportu Kondo&Partners Consulting, który podkreśla, że polskie marki muszą stawiać na innowacyjność, by konkurować na arenie międzynarodowej.
Najpopularniejsze marki odzieżowe
W ostatnich trzech miesiącach przed badaniem Polacy najczęściej kupowali ubrania znanych marek, takich jak Sinsay (30%), H&M (26%), 4F (20%) i Reserved (20%). Trzy z nich to polskie firmy, co pokazuje ich konkurencyjność wobec zagranicznych gigantów. Globalne marki, takie jak Zara i H&M, dominują dzięki szybkiemu prognozowaniu trendów i innowacjom. Nike i Adidas nieustannie rozwijają technologie, podnosząc jakość i estetykę produktów. Polskie marki, by utrzymać pozycję, powinny inwestować w nowoczesne procesy produkcji, prognozowanie trendów i zaawansowane technologie.
Co najbardziej się liczy dla polskich konsumentów?
Kluczowe czynniki wpływające na decyzje zakupowe Polaków to cena (26%), jakość (21%) i trwałość (18%), z kolei ekologia i reputacja marki mają najmniejsze znaczenie, co może budzić niepokój. Większość konsumentów nie potrafi wskazać ekologicznych marek – sugeruje to niski poziom zainteresowania tym tematem. Lojalność wobec brandu wynika głównie z ceny (70%), designu (63%) i jakości (54%), przy czym wygląd ubrań ma większe znaczenie dla kobiet (67%) niż mężczyzn (59%).
Prognozy na ten rok
W ciągu trzech miesięcy poprzedzających badanie 16% konsumentów nie kupiło żadnych ubrań, częściej byli to mężczyźni (20%) oraz osoby starsze (26% osób z pokolenia baby boomers, 19% z pokolenia X). Eksperci Kondo&Partners prognozują, że w 2025 roku największe szanse na wzrost będą mieli duzi gracze oferujący konkurencyjne ceny oraz marki premium z unikalną wartością. Przewagę zyskają firmy z ugruntowaną pozycją, inwestujące w technologie, marketing i optymalizację procesów.