Jak wyglądała dynamika sprzedaży detalicznej we wrześniu 2024? Wzrosty w e-commerce
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych we wrześniu 2024 roku była niższa niż przed rokiem o 3,0% (wobec spadku o 0,3% we wrześniu 2023). W porównaniu z sierpniem 2024 odnotowano spadek sprzedaży detalicznej o 5,7%. W okresie styczeń-wrzesień 2024 sprzedaż wzrosła rdr. o 2,6% (wobec spadku o 3,4% w analogicznym okresie 2023 roku).
Sprzedaż online w porównaniu z ubiegłym rokiem
We wrześniu 2024 w porównaniu z wrześniem 2023 zarejestrowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 4,9%). Udział sprzedaży online w sprzedaży „ogółem” zwiększył się we wrześniu 2024 w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 8,3% do 8,9%. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 17,8% przed rokiem do 24,3%), „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 15,6% do 18,7%) oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 24,3% do 24,6%).
Spadki w sprzedaży – które branże je odnotowały?
We wrześniu 2024 największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowały podmioty z grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (o 12,5%). Zmniejszenie sprzedaży zaobserwowano również w następujących grupach: „meble, rtv, agd” (o 8,0%), „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 7,6%), „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 4,8%) oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 2,8%).