Jak system WMS zwiększa efektywność pracy w e-commerce?
Szybka realizacja zamówień i sprawne zarządzanie zapasami są fundamentem stabilnej gospodarki magazynowej w e - commerce. Pomagają w tym nowoczesne systemy zarządzania magazynem (WMS), które m.in.: optymalizują proces kompletacji zamówień, kontrolują ruchy magazynowe i upraszczają weryfikację produktów.
W artykule omawiamy kluczowe zalety WMS i przyglądamy się korzyściom, jakie system tej klasy zapewnia przedsiębiorcom e – commerce
Czym jest system WMS?
System zarządzania magazynem (WMS) to nowoczesne oprogramowanie, które wspiera przebieg kluczowych operacji magazynowych. Główne funkcje narzędzia obejmują kontrolę przyjęć i wydań towaru, śledzenie lokalizacji produktów oraz optymalizację procesu kompletacji zamówień.
System WMS ułatwia również kontrolę nad zapasami, ponieważ rejestruje dane o każdym ruchu wykonanym na magazynie (przyjęcia, wydania, relokacje). Ponadto umożliwia przeprowadzanie inwentaryzacji bez wstrzymywania sprzedaży. Stany można więc aktualizować nawet podczas intensywnego peaku sprzedażowego (np. Black Week).
Co więcej, dzięki integracji z automatyką magazynową (m.in. regały shuttle, roboty AGV) WMS umożliwia sprawną obsługę dużej liczby zamówień jednocześnie.
Kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia WMS w e-commerce
System WMS zapewnia firmom szereg korzyści, kluczowe to:
-
rozwój zgodny z potrzebami firmy: system WMS jest ciągle rozwijany zgodnie z najnowszymi trendami w branży logistycznej oraz potrzebami klientów. Tak więc kiedy e – commerce skaluje, WMS dostarcza rozwiązań przydatnych na aktualnym etapie rozwoju firmy.
-
aktualizacja stanów magazynowych w czasie rzeczywistym: system WMS umożliwia śledzenie bieżącej lokalizacji i ilości produktów w magazynie, zwiększając kontrolę nad inwentarzem.
-
szybka realizacja zamówień: dzięki integracji z automatyką magazynową oraz precyzyjnym algorytmom, które sugerują użytkownikom najszybsze ścieżki kompletacji produktów, Wms przyspiesza realizację zamówień.
-
dostęp do danych dot. wydajności magazynu: WMS dostarcza informacji o każdym ruchu - zarówno relokacji, jak i wydaniu czy przyjęciu towaru. Managerowie mogą je analizować, wnikając w wydajność poszczególnych operacji magazynowych i na tej podstawie podejmować strategiczne decyzje.
-
sprawna integracja z innymi systemami, takimi jak platformy e-commerce i systemy ERP. Zapewnia spójność danych w całej organizacji. Wszystkie działy dysponują aktualnymi informacjami dot. dostępności produktów, statusów zamówień itp.
Jak WMS wpływa na doświadczenie klienta?
System WMS odgrywa istotną rolę w kształtowaniu pozytywnych doświadczeń klientów. Przede wszystkim dlatego, że wspiera proces kompletacji, weryfikacji i wysyłki produktów, przyspieszając czas realizacji zamówień. A to jest jednym z głównych czynników wpływających na satysfakcję klientów.
Poza tym WMS minimalizuje również ilość zwrotów. Jak? Dzięki specjalnym panelom weryfikacyjnym magazynierzy mogą porównywać każdy produkt ze zdjęciem na ekranie tuż przed wysyłką zamówienia. Dzięki temu klienci zawsze otrzymują produkty, które zamówili.
Z kolei dzięki integracji z systemami firm kurierskich (m.in. DHL, INPOST, DPD) WMS umożliwia klientom śledzenie statusu przesyłek w czasie rzeczywistym. Taka transparentność buduje zaufanie i daje poczucie kontroli, co potęguje pozytywne doświadczenia kupujących.
Wyzwania przy wdrażaniu WMS
Wdrożenie WMS wiąże się również z kilkoma wyzwaniami.
Wielu przedsiębiorców zastanawia się nad kosztem wdrożenia i utrzymania systemu WMS. Choć niełatwo podać konkretne liczby, to warto wiedzieć, że na cenę składają koszty zakupu licencji, sprzętu oraz integracji z istniejącymi systemami. Liczy się też ilość realizowanych przez firmę wysyłek, rodzaj działalności czy ilość stanowisk.
Dobrze jednak potraktować wdrożenie WMS jak inwestycję - profesjonalnie wdrożony zwraca się w postaci zwiększonej wydajności.
Kolejnym wyzwaniem jest wybór odpowiedniego systemu WMS. Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań różniących się funkcjami oraz poziomem wsparcia technicznego. Jak więc wybrać ten odpowiedni? Przede wszystkim należy dokładnie przeanalizować poszczególne funkcje narzędzia, sprawdzić, czy integruje się z systemem ERP, a także czy jest gotowy na rozbudowę. Dobrze również zweryfikować, czy WMS dopasowuje się do konkretnego magazynu (np. strategii kompletacji czy obowiązujących na hali procedur).
Wyzwaniem może być też obsługa systemu WMS, która wymaga odpowiedniego przeszkolenia. Dla przedsiębiorcy oznacza to konieczność inwestycji w kompetencje zespołu. Warto jednak wiedzieć, że dobrzy producenci i dostawcy WMS (po wdrożeniu) sami przysposabiają przyszłych użytkowników do pracy z narzędziem.
WMS: klucz do sukcesu w e-commerce
Wdrożenie systemu WMS w e-commerce przynosi wiele korzyści. Między innymi zwiększa efektywność zarządzania zapasami i wpływa pozytywnie na poziom obsługi klienta. Przyczynia się również do szybszej realizacji zamówień, co przekłada się na większą satysfakcję klientów.
Więcej o systemach WMS dla e-commerce przeczytasz tutaj: https://www.streamsoft.pl/system-wms/.