Dzisiaj mamy: Czwartek, 18 Kwiecień 2024

Jak stworzyć automat paczkowy dostępny dla wszystkich? Raport Allegro i Fundacji Avalon

2022.12.06

Marka Allegro we współpracy z Fundacją Avalon przygotowała raport pt. „Daj się! Czyli jak tworzyć dostępny automat paczkowy”, w którym zawarte zostały informacje, jak powinien wyglądać automat paczkowy przyjazny dla każdego. Może on okazać się bardzo przydatnym poradnikiem dla wielu przedsiębiorców. Warto wspomnieć, że One Box by Allegro dopasowuje się do wszystkich wymienionych poniżej reguł.

Idea powszechnej dostępności

Według szacunków co trzeci Polak mierzy się z trwałymi lub czasowymi ograniczeniami w mobilności czy percepcji. Są to nie tylko osoby z niepełnosprawnościami, ale również seniorzy czy osoby, których sprawność jest czasowo ograniczona – z powodu chorób, wypadków i innych zdarzeń losowych. Dlatego właśnie idea powszechnej dostępności staje się coraz ważniejsza w projektowaniu produktów i usług. Warto pamiętać o kilku istotnych zasadach.

Swobodna przestrzeń i odpowiednia nawierzchnia

Po pierwsze, przy automacie paczkowym powinny zostać pozostawione co najmniej 2 metry swobodnej przestrzeni, aby osoby poruszające się na wózku elektrycznym mogły z niego samodzielnie korzystać. Należy zwrócić uwagę także na miejsca parkingowe w okolicy i odległość od najbliższego przystanku komunikacji miejskiej. Po drugie, bardzo ważna jest płaska i twarda nawierzchnia przed maszyną paczkową. Unikać trzeba wysokich krawężników i schodów bez poręczy i podjazdu.

Strefy odbioru i wyraźny interfejs

Po trzecie, warto wprowadzić dwie strefy odbioru – wysoką i niską – aby nikt nie miał problemu z dosięgnięciem do skrytki. Po czwarte, zadbać należy o właściwe oznaczenie lokalizacji w Google – chodzi o to, by wszystkie automaty paczkowe były łatwe do znalezienia. Po piąte, interfejs w maszynach paczkowych powinien posiadać właściwie kontrastujący interfejs, aby łatwo było dojrzeć wszystkie informacje.

Język migowy, alfabet Braille’a, intuicyjność

Po szóste, dobrym pomysłem okaże się infolinia z tłumaczeniem na język migowy oraz szybką pomocą dla osób niesłyszących. Po siódme, w panelu obsługi można umieścić napisy w alfabecie Braille’a (numer paczkomatu oraz numer na infolinię). Po ósme wreszcie, proces korzystania z automatu paczkowego powinien być prosty i intuicyjny – zawierać czytelne komunikaty, łatwy w obsłudze interfejs, brak rozpraszaczy.

Podsumowanie

Dostępność automatów paczkowych Allegro została sprawdzona przez ekspertów będących osobami z niepełnosprawnościami. Dzięki temu ich potrzeby mogą zostać spełnione, a korzystanie z nowoczesnych technologii staje się łatwiejsze. Marka dba również o to, by automaty One Box działały w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Polecamy