Dzisiaj mamy: Sobota, 24 Luty 2024

Jak kupować w Internecie towary spoza Unii?

2022.12.13

We współczesnym świecie granice i duże odległości przestają być trudnością w handlu. Każdy z nas może bez trudu zamówić towary z różnych części świata oddalonych o tysiące kilometrów i odebrać je od kuriera we własnym domu. Trzeba jednak pamiętać o kwestiach podatkowych, bo towary importowane spoza Unii Europejskiej są traktowane nieco inaczej niż te pochodzące z krajów członkowskich.

Podatek VAT

Od ceny każdego towaru kupionego przez konsumenta on-line musi być odprowadzony podatek VAT. Dlatego korzystając z platform handlowych działających poza Unią Europejską należy sprawdzić, czy przedsiębiorca pobiera podatek VAT i ma właściwy numer IOSS. Jeżeli go nie ma to na konsumencie spoczywa obowiązek uiszczenia należnego podatku w chwili dostawy, po odprawie towaru przez organy celno – skarbowe. Numer IOSS jest bardzo ważny, bo bez niego konsument płaci podatek VAT dwa razy – przy zakupie i przy odprawie celnej.

Unikanie podatków

Istnieje możliwość zwolnienia z podatku VAT i cła, ale została ona ograniczona. Zgodnie z przepisami nie wolno zaniżać wartości towarów ani przesyłać ich jako prezentów. Jedynie firmy mogą importować pojedyncze, niewielkie ilości towarów o niskiej wartości i w ten sposób korzystać ze zwolnień. Wartość przesyłki zawsze może być zakwestionowana przez służby celno – skarbowe, a co za tym idzie bez względu na opis i deklarowaną wartość konsument będzie musiał zapłacić podatek VAT i cło.

Zakupy poza platformą e-commerce

Chcąc ominąć płacenie podatku VAT i cła można próbować dokonać transakcji poza platformą handlową, ale to przedsięwzięcie ryzykowne pod różnymi względami. Przede wszystkim trudno będzie dochodzić interesów klienta, a kwestia reklamacji może być bardzo zawikłana. W przypadku zwrotu towaru lub jego niezgodności z ofertą dochodzenie swoich praw może być niewykonalne. Dlatego ta oszczędność może się obrócić przeciwko klientowi.


Zobacz też: Uwaga! Dyrektywa Omnibus zacznie obowiązywać 1 stycznia 2023


Dropshipping – azjatycki towar z polskiego sklepu

W ostatnim czasie popularny stał się dropshipping, czyli e-sklepy z polską nazwą i domeną, ale pobierające automatyczne oferty z zagranicznych platform handlowych. Pośrednik pobiera jedynie prowizję za dokonaną z jego pomocą transakcję, ale nie ma nic wspólnego z towarem, który oferuje. Towar trafia do klienta bezpośrednio od przedsiębiorcy zagranicznego i to może się wiązać się z nieuczciwymi praktykami handlowymi. Dlatego lepiej upewnić się, czy sklep nie jest tylko pośrednikiem. Robiąc zakupy w sklepie internetowym warto sprawdzić, czy przedsiębiorca podaje na swojej stronie adres siedziby, pocztę elektroniczną, NIP. Ważną kwestią są także warunki odstąpienia od umowy, reklamacji i sposobie jej realizacji.

Ostrożność to podstawa

Robiąc zakupy przez internet należy zachować najwyższą ostrożność. Zamawiając towar w e-sklepie trzeba zwrócić uwagę na kilka ważnych szczegółów, o których mowa wyżej. To pozwoli na bezpieczne zakupy w sieci, a także uchroni przed nieprzyjemnymi niespodziankami 

Polecamy
Ecomersy basic
Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

Ecomersy Basic #112: Influencer marketing w e-commerce. Czy warto?

2024.02.16
W branży e-commerce dominuje kilka podstawowych form promocji, a jedną z nich jest influencer marketing, który polega na współpracy z twórcami internetowymi. Osoby działające aktywnie w sieci reklamują konkretne produkty bądź usługi, dzięki czemu więcej użytkowników może się nimi zainteresować. Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, powinieneś wiedzieć, że influencer marketing...
Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

Ecomersy Basic #111: Marka osobista. 5 sposobów na nawiązanie przyjacielskich relacji z Klientem

2024.02.02
W dzisiejszym świecie e-commerce konkurencja jest bardzo duża, co oznacza, że aby wyróżnić się na jej tle, trzeba zaplanować i wdrożyć odpowiednią strategię. Wiele sklepów internetowych decyduje się na kreowanie marki osobistej, a więc skupia się na tworzeniu konkretnego wizerunku. W końcu nie chodzi już tylko o to, co sprzedajesz,...
#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?

2024.01.19
Algorytmy Google już od kilku lat rozwijają się w taki sposób, by wyszukiwarka jak najlepiej służyła użytkownikom. Właśnie dlatego mało wartościowe treści są nisko pozycjonowane, z kolei merytoryczne teksty znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania. Głównym celem jest bowiem odpowiadanie na potrzeby odbiorców, którzy zadają różnego rodzaju pytania. Wpisują oni...
#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

#Ecomersy Basic #109: Najważniejsze daty dla e-commerce w 2024 r.

2024.01.05
Zaczął się nowy rok! Co to oznacza dla branży e-commerce, a przede wszystkim dla Ciebie, przedsiębiorcy? W dynamicznym świecie handlu internetowego bardzo ważne jest to, by pozostawać na bieżąco z najnowszymi trendami i nadchodzącymi wydarzeniami – a w te ostatnie 2024 z pewnością będzie obfitować. Czy chcesz poznać najważniejsze daty,...