Dzisiaj mamy: Niedziela, 22 Maj 2022

Identyfikacja wizualna marki. Dlaczego warto dbać o jej spójność?

Środa, 4 Sierpień 2021

System identyfikacji wizualnej to wręcz kluczowa sprawa dla każdej firmy działającej w branży e-commerce. Decyduje o rozpoznawalności Twojej marki i zapisuje ją w świadomości klientów. Stanowi też informację o tym, co Twoja marka sobą reprezentuje i jakie są jej wartości. Identyfikacja wizualna to nie tylko ładne logo. Czym jest i dlaczego warto zadbać o jej spójność?

Czym jest identyfikacja wizualna marki?

Identyfikacja wizualna jest niezbędna do kreowania wizerunku marki. Ma wyróżnić ją spośród innych, konkurencyjnych marek i umożliwić klientom jej szybkie rozpoznawanie. Powinna odzwierciedlać charakterystyczne dla niej wartości, prezentować jej cechy i informować o jej mocnych stronach. By łatwo to zobrazować, możemy przywołać przykład takich marek, jak Coca-Cola, Apple czy Nike. Logo każdej z nich rozpoznajemy natychmiast. Zapewne większość z nas rozpoznałaby materiały pochodzące od tych marek nawet wtedy, gdy byłyby pozbawione logo. Są wyraziste i rozpoznawalne nie tylko dzięki znakowi graficznemu, lecz całemu systemowi identyfikacji wizualnej.

Spójna identyfikacja wizualna w branży e-commerce. Dlaczego jest tak ważna?

System identyfikacji wizualnej to kompleksowy zestaw narzędzi, które zapewniają marce rozpoznawalność. Ma ogromny wpływ na pierwsze wrażenie, jakie marka robi na klientach i jak daje się zapamiętać. Samo logo nie wystarczy! Oprócz niego potrzebny jest cały spójny system elementów, które będą nie tylko pasować do charakteru firmy, ale również będą wzbudzać określone emocje u klientów i mówić jak najwięcej o marce. Potrzebna jest też strategia komunikacji z klientami.

Spójny system identyfikacji wizualnej niesie ze sobą ogromne korzyści dla Twojej marki. Wyraziste i unikalne elementy pozwalają klientom wyłuskać Twoje produkty spośród natłoku konkurencji. Rozpoznawalność marki jest kluczem do rozwoju firmy – klient ma kojarzyć Twoje logo z konkretnymi odczuciami i wartościami. Przemyślany system identyfikacji pomaga budować zaufanie odbiorców. Tworzy narrację wokół Twojej firmy, zwiększa jej wiarygodność, komunikuje ważne dla niej wartości i w konsekwencji prowadzi do realnego zwiększenia zysków. Dzięki niemu nie tylko trzymasz blisko siebie obecnych klientów, ale również przyciągasz nowych.

Elementy systemu identyfikacji wizualnej

Logo marki to najważniejszy element systemu identyfikacji wizualnej. Powinno być podstawą dla całej reszty – wszystkie inne elementy graficzne powinny być dopasowane do niego, tak by niezależnie od medium (online oraz offline) marka była cały czas rozpoznawalna. Dla firm z branży e-commerce najważniejszymi elementami systemu identyfikacji wizualnej są przede wszystkim:

  • symbole graficzne marki – logo oraz logotyp,
  • charakterystyczne dla marki ozdobniki graficzne,
  • typografia podstawowa i uzupełniająca,
  • kolorystyka,
  • wzory materiałów reklamowych i marketingowych, wizytówek, papieru firmowego itp.,
  • oprawa graficzna strony internetowej oraz profili w mediach społecznościowych,
  • wzory opakowań.

Oprócz tego do systemu identyfikacji firmy można wliczyć również całą strategię komunikacji z klientami – konkretny styl konwersacji, zestaw zalecanych słów/sformułowań, reguły odpowiadania na wiadomości itp.

Podsumowanie

Identyfikacja wizualna powinna tworzyć opowieść o Twojej marce, wyróżnić ją na rynku i dać się zapamiętać odbiorcom. Spójny wizerunek firmy wzbudza zaufanie. Gdy jednoznacznie kojarzy się z Twoją działalnością, odpowiada charakterowi Twojej marki i przekazuje Twoje wartości, korzystnie wpływa na rozwój firmy, zwiększenie zasięgu i obrotów. A gdy całość sprawia, że zamiast konkurencji Twoja marka przychodzi klientowi na myśl jako pierwsza, to znak, że robisz to dobrze!

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

Piątek, 20 Maj 2022
Prowadząc własny biznes e-commerce, z pewnością nieustannie wcielasz się w różne role: sprzedawcy, copywritera, marketera, fotografa, grafika czy osoby od social mediów. Zwłaszcza te ostatnie mogą sprawiać nieco kłopotu, jeśli nigdy wcześniej się tym nie zajmowałeś. Jest to jednak część biznesu, której nie warto lekceważyć – social media mogą być...
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...