E-commerce w Polsce wydaje miliardy na dostosowanie do unijnych przepisów
Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba) przeanalizowała wydatki polskiego sektora e-commerce na dostosowanie do unijnych regulacji, takich jak RODO, dyrektywa Omnibus czy Akt o Usługach Cyfrowych (DSA). Roczne koszty tych działań wynoszą aż 55,4 mld zł, co stanowi 6% rocznych przychodów sektora oraz znaczną część marży firm – nawet 18–20%.
Średni koszt dostosowania dla jednej firmy to 159,5 tys. zł, ale w przypadku największych przedsiębiorstw sięga on nawet miliona złotych. Proces wdrażania nowych regulacji jest również czasochłonny – większość firm potrzebuje na to kilku miesięcy, a część przedsiębiorców zmaga się z tym przez ponad dwa lata.
Regulacje są jednak pozytywnie odbierane przez konsumentów. Aż 87% osób świadomych dyrektywy Omnibus docenia jej wprowadzenie, szczególnie w zakresie przejrzystości cen i uczciwych opinii. Z kolei 63% konsumentów pozytywnie ocenia zasady wynikające z RODO, ceniąc lepszą ochronę swoich danych.
e-Izba zwraca uwagę na potrzebę skutecznego egzekwowania przepisów wobec firm spoza UE oraz uspójnienia regulacji, by zapewnić równe warunki konkurencji na rynku.