Dzisiaj mamy: Wtorek, 3 Grudzień 2024

Dane 1,3 mln Polaków wyciekły podczas zakupów online

2021.12.01

Podczas zakupów internetowych aż 1,3 mln Polaków musiało zmierzyć się z wyciekiem danych. Tak wynika z badania dotyczącego rzetelności sklepów internetowych. Około 760 tys. konsumentów zostało zapytanych o numer PESEL, który jest niepotrzebny przy e-handlu.

Pytania o PESEL

43% osób spotkało się z pytaniem o PESEL w trakcie dokonywania płatności, a 29% – zakładając konto w danym sklepie internetowym. 17% otrzymało tę prośbę w czasie wystawiania faktury. Z kolei co czwarty badany słyszał o wycieku danych innych klientów wybranego przez siebie e-sklepu. Dane 6% Polaków rzeczywiście trafiły w niepowołane ręce.

Co można zrobić w takiej sytuacji?

Spośród 760 tys. osób zapytanych o numer PESEL, ok. 43% rzeczywiście udzieliło takiej informacji. Trzeba pamiętać, że są to wrażliwe dane, które mogą służyć do wyłudzenia pożyczki czy kredytów, dlatego nie można ich podawać nieupoważnionym osobom. Jeżeli natomiast ktoś padnie ofiarą wycieku danych, nie powinien pozostawać bierny. Warto natychmiast zmienić hasła, zdecydować się na uwierzytelnianie dwuetapowe, zastrzec dowód osobisty. Istnieje też opcja monitorowania własnego numeru PESEL.

Polecamy