Chińska Alibaba z obniżonymi zyskami. Prezes zapowiada cięcia kosztów
Chińska platforma e-commerce, Alibaba, odnotowała gwałtowny spadek zysków. Holding zapowiada więc cięcie kosztów, mimo że udało mu się odnotować 9-procentowy wzrost przychodów w czwartym kwartale bieżącego roku obrotowego.
Spadek zysku netto
Chociaż w Chinach panuje lockdown, a cały świat mierzy się ze skutkami wojny w Ukrainie, Alibaba zwiększyła sprzedaż. Zarejestrowano 19-procentowy wzrost przychodów w całym roku fiskalnym, jest to jednak słabszy wynik, niż zakładano w listopadzie 2021 (20-23%). Z kolei zysk netto spadł o 59% ze względu na lockdown i problemy z łańcuchem dostaw. Sprzedaż detaliczna w Chinach zmniejszyła się w marcu o 3,5%.
Kłopoty w Azji i Europie
Ponadto, EBITDA firmy spadła o 30%. Jej azjatycka filia Lazada cały czas mierzy się ze spowolnieniem wzrostu zamówień online, a podmiot zależny Alibaby – AliExpress – zmaga się z problemami w Europie, które wynikają z tzw. „pakietu e-commerce”, czyli zaktualizowanych przepisów dotyczących VAT. Od 1 lipca 2021 roku opłaty celne muszą być odprowadzane od wszystkich przesyłek z Chin, również tych małych i tanich. Prezes Daniel Zhang zapowiada więc jeszcze większą kontrolę kosztów.