Dzisiaj mamy: Niedziela, 22 Maj 2022

Akt oskarżenia wobec Facebooka i Google - więcej szczegółów

Poniedziałek, 25 Październik 2021

W piątek, 22 października b.r., zostały ujawnione dokumenty sądowe dotyczące rzekomej zmowy między dwoma gigantami: Google i Facebookiem. Firmy zostały oskarżone o nieuczciwą współpracę związaną z przetargami reklamowymi.

Co dokładnie zarzuca się firmom?

Akt oskarżenia ujawnił Prokurator Generalny USA – w nocy, z piątku na sobotę – jednak korzenie tej sprawy sięgają 2017 roku. Google miało wtedy wejść w kontakt z Facebookiem, ponieważ popularna platforma społecznościowa zaczęła być rzeczywistą konkurencją. Z kolei w 2018 firmy zawarły ponoć tajne porozumienie, zgodnie z którym Facebook miał otrzymywać istotne informacje na temat przetargów reklamowych. Oprócz tego, firmy miały uzgadniać ze sobą wyniki aukcji reklam internetowych. Facebook podobno deklarował udział w 90% licytacji – miał przeznaczać na nie mniej więcej 500 milionów dolarów rocznie. Google natomiast miało zapewniać Facebookowi wygraną w 10% licytacji.

Monopol Google

Jak można się domyślać, takie przedsięwzięcie wywarłoby ogromny wpływ na funkcjonowanie konkurencji i samego rynku, dlatego oskarżenia budzą wiele emocji. Google ma do dyspozycji 11 miliardów miejsc na reklamy (dziennie!), a ich marże wynoszą od 22 do 42%. Tylko w 2018 roku system reklamowy Google Ads odpowiadał za 75% wyświetleń reklam online w USA.

Firmy odpierają zarzuty i chronią swoich pracowników

Akty oskarżenia zostały skierowane przeciwko dwóm konkretnym osobom: Sheryl Sandberg z Facebooka oraz Philippowi Schindlerowi z Google. Sandberg jest szefem operacyjnym (COO) w Facebook Inc., a Schindler – dyrektorem ds. biznesu w Google LLC. Nazwisko kobiety zostało wymazane z akt, jednak grozi jej nawet do 10 lat więzienia. Obie firmy zaprzeczają wszystkim zarzutom, twierdząc, że porozumienie nie było bezprawne i nie miało wpływu na konkurencję.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

Piątek, 20 Maj 2022
Prowadząc własny biznes e-commerce, z pewnością nieustannie wcielasz się w różne role: sprzedawcy, copywritera, marketera, fotografa, grafika czy osoby od social mediów. Zwłaszcza te ostatnie mogą sprawiać nieco kłopotu, jeśli nigdy wcześniej się tym nie zajmowałeś. Jest to jednak część biznesu, której nie warto lekceważyć – social media mogą być...
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...