Dzisiaj mamy: Czwartek, 6 Październik 2022

Akt oskarżenia wobec Facebooka i Google - więcej szczegółów

2021.10.25

W piątek, 22 października b.r., zostały ujawnione dokumenty sądowe dotyczące rzekomej zmowy między dwoma gigantami: Google i Facebookiem. Firmy zostały oskarżone o nieuczciwą współpracę związaną z przetargami reklamowymi.

Co dokładnie zarzuca się firmom?

Akt oskarżenia ujawnił Prokurator Generalny USA – w nocy, z piątku na sobotę – jednak korzenie tej sprawy sięgają 2017 roku. Google miało wtedy wejść w kontakt z Facebookiem, ponieważ popularna platforma społecznościowa zaczęła być rzeczywistą konkurencją. Z kolei w 2018 firmy zawarły ponoć tajne porozumienie, zgodnie z którym Facebook miał otrzymywać istotne informacje na temat przetargów reklamowych. Oprócz tego, firmy miały uzgadniać ze sobą wyniki aukcji reklam internetowych. Facebook podobno deklarował udział w 90% licytacji – miał przeznaczać na nie mniej więcej 500 milionów dolarów rocznie. Google natomiast miało zapewniać Facebookowi wygraną w 10% licytacji.

Monopol Google

Jak można się domyślać, takie przedsięwzięcie wywarłoby ogromny wpływ na funkcjonowanie konkurencji i samego rynku, dlatego oskarżenia budzą wiele emocji. Google ma do dyspozycji 11 miliardów miejsc na reklamy (dziennie!), a ich marże wynoszą od 22 do 42%. Tylko w 2018 roku system reklamowy Google Ads odpowiadał za 75% wyświetleń reklam online w USA.

Firmy odpierają zarzuty i chronią swoich pracowników

Akty oskarżenia zostały skierowane przeciwko dwóm konkretnym osobom: Sheryl Sandberg z Facebooka oraz Philippowi Schindlerowi z Google. Sandberg jest szefem operacyjnym (COO) w Facebook Inc., a Schindler – dyrektorem ds. biznesu w Google LLC. Nazwisko kobiety zostało wymazane z akt, jednak grozi jej nawet do 10 lat więzienia. Obie firmy zaprzeczają wszystkim zarzutom, twierdząc, że porozumienie nie było bezprawne i nie miało wpływu na konkurencję.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...